5 onverwachte ‘superfoods’ onder de 3 euro

Ze zijn goedkoop, supergezond en vanaf nu niet meer ondergewaardeerd.

Tinned sardines
Brad WennerGetty Images

Gezond en betaalbaar eten, het kan toch echt. We tippen de producten die je over het hoofd ziet bij het boodschappen doen.

1. Tomatenpuree

Die blikjes staan bol van de tomaten. In zeer geconcentreerde vorm natuurlijk. Maar liefst een kilo tomaten zou er in één blikje gaan. Met zo’n blikje van nog geen tien cent krijg je dus het goede van heel wat tomaten binnen. De belangrijkste stof - daar is-ie weer - lycopeen komt het beste vrij door verhitting. Roer zo’n blikje dus door je pastasaus of (instant) tomatensoep voor een extra health boost.

2. Roggebrood

Misschien denk je bij een plak roggebrood aan iets wat alleen je oma nog regelmatig eet. Maar wat dacht je van het populaire smørrebrød in Scandinavië? Dat is eigenlijk niets anders dan gepimpt roggebrood. Kun jij ook! Roggebrood met een plak oude kaas en rucola. Plakjes appel en kaneel of een dikke laag pindakaas? Een plakje roggebrood bevat al vijftien procent van de dagelijks aanbevolen voedingsvezel en ijzer. Supervoedzaam voor gemiddeld één tot twee euro per pakje.

3. Sardines

Toegegeven; die blikjes in de Nederlandse supermarkt zijn niet bepaald aantrekkelijk. De inhoud is dat des te meer. Stukjes sardine zijn een spannende smaakmaker door bijvoorbeeld een zomerse pasta met citroen. Ook op bruschetta met avocado of tomaat doen ze het goed. Sardines staan ook in deze lijst omdat ze veel omega 3-vetzuren bevatten, die ons lijf keihard nodig heeft. En dat voor zo’n twee tot drie euro.

4. Norivellen

Die gezonde vis, die eet dus veel zeewier. Zeewier bevat veel kalium, calcium en jodium en wordt dus niet voor niets als superfood in poedervorm verkocht. Veel goedkoper is zeewier in de vorm van een norivel. Dat is ruimer inzetbaar dan als verpakking van rijst en vis alleen. Maak bijvoorbeeld norichips in de oven. Voor nog geen drie euro heb je gezonde deze snack in huis.

5. Zuurkool

Kombucha en kimchi zijn lekker, maar ook prijzig. Vergeet daarom onze oude, vertrouwde zuurkool niet. Net als bij kombucha en kimchi, is ook bij zuurkool een fermentatieproces verantwoordelijk voor smaak én een gezonde darmflora. En dat voor onder de twee euro. Zuurkool kun je net als kimchi als een bijgerecht eten, door een frisse aardappelsalade of op een broodje hotdog. En dus heus niet alleen door de stamppot.

Tekst: Mèlanie Koelewijn

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips