Eet jij veel avocado’s? Dit is het maximum per week

Het slechte nieuws? 'Onbeperkt' is niet het goede antwoord.

avocado
Getty Images

Het is geen geheim dat avocado’s meer dan epic zijn. De smaak is heerlijk zacht, ze zijn veelzijdig en de structuur is hemels. Yup, als het op avo’s aankomt zijn de mogelijkheden eindeloos. Net als onze trek erin.

Niet te veel

Maar zoals met bijna alle goede dingen des levens, geldt helaas ook voor avocado’s: geniet met mate. Dat vertellen diverse diëtisten. Aangezien ze vrij hoog zitten in calorie- en vetgehalte is het volgens voedingsdeskundigen niet verstandig om er te veel van te eten. Maar ja, wat is ‘te veel’?

Halve per dag

Volgens diëtist Sonya Angelone hebben we genoeg aan ongeveer een halve avo per dag. ‘Avocado’s zijn een geweldige bron van vezels, vitamine E, kalium en goede vetten. Een doorsnee avocado bevat ongeveer 250 calorieën en 21 gram vet. Deze vetten verhogen de absorptie van in vet oplosbare vitaminen en bevorderen de opname van andere gezonde stoffen die in planten aanwezig zijn. Dit zorgt voor minder kans op ontstekingen in het lichaam, een stabielere insulinewaarde na de maaltijd en een verzadigd gevoel waardoor je minder de neiging hebt om tussendoor te gaan snacken.’ Hmmm, so far, so good.

Vet quota

Maar! De calorieën en vetten in een avocado tellen natuurlijk nog wel mee in je dagelijkse 'vet quota'. Als je 2000 calorieën per dag eet, zou je volgens sommige experts niet meer dan 30 gram vet per dag binnen moeten krijgen. Met een hele avocado zit je al bijna aan de vetbehoefte voor één dag... En dan heb je nog niet eens de overige maaltijden erbij opgeteld (waar ongetwijfeld ook wat vet in zal zitten). Een hele avocado per dag is volgens de diëtist dus vrij fors, ook al zijn het ‘goede’ vetten. Let wel: hoeveel gram vet je 'nodig hebt', is voor ieder lichaam weer anders; 30 gram is dan ook niet voor iedereen de richtlijn.

Niet overdrijven

Zoals met veel andere voeding is het echt geen ramp als je af en toe meer dan een halve avocado eet. Maar overdrijf het niet en doe het niet te vaak. Als je meerdere keren per week meer dan één avocado per dag eet, ga je dat wellicht merken aan je taille. Sonya: ‘Het kan lastig zijn om de rest van de dag je eetpatroon aan te passen voor een avocado overload. Zeker als dat vaker voorkomt.’

Conclusie

Enjoy your avo’s, net als wij! Ze zijn gezond, lekker en je lichaam heeft deze vetten hard nodig. Maar wil je ook in je bikini blijven passen? Dan is een halve per dag de max.

Bron: Women's Health

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat