8x de grootste fouten bij het bewaren van groente en fruit

En hoe je het dus wél moet doen.

groenten fruit bewaren
Getty Images

Ligt je koelkast vaak vol met kleffe spinazie en beschimmelde aardbeien? Misschien ligt het dan niet aan de kwaliteit van je groente en fruit, maar aan de manier waarop je het opbergt. Met deze bewaartips blijft je groene handel veel langer goed.

Direct wassen

Je groente en fruit wassen net voordat je het opeet, is natuurlijk een goed plan. Net voordat je het opeet, niet ruim van tevoren dus. Wanneer fruit vochtig wordt, bederft het namelijk sneller. Was die bessen en bieten dus pas op het moment dat je ze daadwerkelijk op gaat eten.

Vochtige groenten

Had je de boel overschat en zit je nu toch met een natte krop sla? Bewaar deze dan altijd in een handdoek of keukenrol. Hierdoor kan het water makkelijk absorberen en blijft dat groen langer knapperig en fris. Geen verlepte sla meer voor jou dus.

Avocadopit in de prullenbak

Gebruik je maar een deel van je avocado, gooi de pit dan niet weg, maar stop ‘m in de ongebruikte helft. De pit helpt oxidatie te voorkomen en hierdoor blijft je avocado langer goed.

Alles bij elkaar

Mik je alles samen in één bak, dan bestaat de kans dat je groente en fruit sneller bederft. Dit komt doordat bepaalde soorten ethyleen vrijlaten.

In de zon

Hartstikke leuk, zo’n fruitmand op tafel, maar kijk je uit dat er geen zonlicht bij komt? De warmte en het licht van de zon zou het fruit niet alleen sneller laten bederven, ook de voedingswaarde zou hiervan achteruitgaan.

Vershoudfolie

Als je dacht dat het extra veilig is om je groenten strak in te wikkelen met vershoudfolie, dan heb je het helaas mis. Groente en fruit hebben ruimte nodig om te kunnen ademen. Ook een dichtgeknoopte plastic zak is dus not done.

Ui en knoflook

Buiten veel ethyleen, bevatten uien en knoflook natuurlijk een erg sterke geur. Bewaar je deze stinkerds gezellig bij de rest, dan kan dat de smaak van je andere etenswaren beïnvloeden. Zit je nou niet te wachten op een appel met uiensmaak, berg dan zowel je ui als je knoflook apart op in een afgesloten bakje.

Vriezer

Nog een kliekje groenten over? Gooi deze dan nooit zomaar in de vriezer. Je kunt ze beter eerst blancheren. Door deze kookmethode deactiveer je de enzymen en blijven ze langer goed. Superhandig voor een gezonde vriesvakvoorraad.

Bronnen: CookingLight, Insider, Oh My Veggies

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat