Dit kun je eten tegen zonverbranding

Deze etenswaren helpen je beschermen in het heetst van de strijd.

gerelateerd
Kunnen kruiden over datum gaan?
Take your pick: recepten voor de ultieme picknick
8 regionale Italiaanse pasta's waarvoor je wilt omrijden
25x snel zomerrecept Wat eten we vandaag?
Shutterstock

Verbrand je vaak en vooral heel snel? Je kunt jezelf extra beschermen door bepaalde voedingsmiddelen te eten. Zeg die rode rug en schouders maar vaarwel, want dat is vanaf nu verleden tijd.  

De zon schijnt weer! Rotterdam Terrassen Top 24 >

Verbrande huid

Laten we allereerst duidelijk hebben dat het enige wat verbranden tegen zal gaan in de felle zon, je fles zonnebrand is. Vooral als je voor een lange tijd blootgesteld bent aan de zon met sterke uv-straling kun je goed verbranden als je geen zonbescherming gebruikt. Maar alle beetjes helpen, dus ook deze etenswaren waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze een steentje bijdragen aan het voorkomen van verbranden. Samen met die factor dertig dus.

Wat moet je eten?

Rode fruit en groentes

Tomaten, watermeloen en andere roodachtige groentes en fruit bevatten de stof lycopeen. Die stof gebruiken planten om zichzelf te beschermen tegen de zon. En zo beschermt lycopeen ook onze huid bij uv-straling. Wetenschappelijk onderzoek wijst zelfs uit dat een theelepel tomatenpuree per dag al bescherming geeft tegen verbranding.

Pure chocolade

Chocolade met minstens zeventig procent cacao. In cacao zitten fenolen en catechinen, wat antioxidanten zijn die de huid tegen zonnebrand beschermen. Ze houden de huid gehydrateerd en zorgen voor een verhoogde zuurstofverzadiging en doorbloeding van de huid. Een reep milka Oreo gaat je alleen niet helpen, omdat de melk de ontstekingsremmende functie juist voorkomt.

Nog meer redenen waarom je pure chocolade moet eten >

Vitamine E

Vitamine E heeft een helende werking op brandwonden en een verbrande huid. En die vitamine vind je veel in amandelen, zonnebloempitten, hazelnoten en pijnboompitten.

Vis

Omega 3-vetzuren zitten in vette vissoorten als zalm, makreel, haring en paling. Deze vetzuren zorgen ervoor dat ontstekingen die worden veroorzaakt door uv-straling beperkt worden. Ook handig om rimpels te voorkomen, want ze zorgen ervoor dat er bepaalde enzymen die het collageen wegnemen niet vrijkomen.

Zo herken je verse vis: 5 tips >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO