Ingrediënten voor een goede nachtrust

Nooit meer wallen tot aan je knieën en vierdubbele espresso's bij het ontbijt. Deze zes combinaties zorgen ervoor dat jij 's avonds binnen no time een uiltje ligt te knappen.

gerelateerd
Olijfolie, kokosolie, zonnebloemolie, arachideolie... wat gebruik je wanneer?
Met deze ontbijttip kom je de hele week makkelijk door
Dit is waarom de ene komkommer verpakt is en de andere niet
Getty Images

Muesli & melk
Het lijkt misschien wat vreemd om 's avonds je muesli te eten, maar voor iedereen die wel eens tot midden in de nacht naar het plafond ligt te staren is het wellicht de moeite waard het eens te proberen. De koolhydraten uit de granen maken je moe, terwijl melk boordevol calcium en magnesium zit. Deze stoffen helpen bij de aanmaak van melatonine, het hormoon dat verantwoordelijk is voor je slaapregulatie. Zorg er wel voor dat je halfvolle of magere melk en suikervrije of -arme muesli gebruikt.

Maar ook een goed ontbijt is het halve werk >

Griekse yoghurt & meloen
Dehydratatie, oftewel een tekort aan lichaamsvocht, kan er voor zorgen dat je 's avonds moeilijk in slaap komt. Het eten van een stuk waterrijk fruit zoals meloen kan het tekort aan water compenseren. Geen fan van meloen? Appels, sinaasappels en peren hebben hetzelfde effect. De eiwitten uit (vetvrije) Griekse yoghurt zorgen ervoor dat je extra vast slaapt.

Pistachenootjes & gedroogde kersen
Pistachenootjes bezitten zowel proteïne als vitamine B6 en magnesium, drie stoffen die bijdragen aan een goede nachtrust. Kersen bevorderen de aanmaak van melatonine. Let wel: teveel van deze producten eten kan door een teveel aan suiker juist een averechts effect hebben. Zorg er dus voor dat je niet meer dan 30 gram nootjes en 150 gram kersen eet.

Zo maak de de lekkerste cappuccino om de dag energiek te beginnen >

Crackers & kaas
Deze combinatie lijkt wel wat op de eerste: zuivel en koolhydraten. De magere eiwitten uit zuivel in combinatie met de crackers zorgen voor een perfecte combinatie van calcium, magnesium en tryptofaan, stoffen die een goede nachtrust bevorderen. Extra reden voor een kaasplankje na het eten dus. Kies voor een niet te vette kaas en volkoren crackers.

Banaan & amandelboter
Ook bananen en amandelen zitten vol met vitamine B6 en magnesium. Eet niet meer dan een eetlepel amandelboter om het aantal calorieën dat je vlak voor je gaat slapen binnenkrijgt te beperken.

Kamillethee & volkoren crackers
Het drinken van een kop kamillethee kan helpen een onrustige maag te kalmeren en zorgt bovendien voor hydratatie. Combineer je thee met twee volkoren crackers met amandelboter of kaas, zodat je ook extra proteïne binnenkrijgt. Dit zorgt ervoor dat je extra snel in slaap valt.

Dit is dus het beste moment om koffie te drinken >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO