5x
Goed zoet: zonder suikerpieken

Zoet zonder suikerpieken, maar met voedingsstoffen.

gerelateerd
20x warme soep met recept
Om deze reden heb jij een hekel aan stukjes in je eten
10x lekkere koolhydraat-arme recepten
Chef Kitumara verklapt hoe je thuis perfecte sushirijst klaarmaakt

Rauwe honing - Beeld: Getty Images
1 / 5

Rauwe honing

Voor koude bereidingen of als broodbeleg is rauwe honing ideaal. Deze ongepasteuriseerde honing bevat nog veel antibacteriële, antivirale en schimmeldodende stoffen en heeft een veel uitgesprokenere smaak dan reguliere honing. Ook zou het eten van rauwe honing de ontwikkeling van hooikoorts tegengaan en kan het worden gebruikt als zalf op brandwondjes.

Je vindt meer superfoods in ons superfood ABC >

Stevia

Dit natuurlijke zoetmiddel wordt onttrokken aan de bladeren van de steviaplant. De glycemische index is 0, wat wil zeggen dat het je bloedsuikerspiegel niet verstoort. Bovendien bevat het geen calorieën. Wel is het lastig om met stevia te bakken; vaak rijst je gebak niet goed. Maar voor in de koffie, thee, smoothies en shakes is het ideaal. Stevia is veel zoeter dan suiker, dus gebruik er heel weinig van. en let in de winkel op dat je met honderd procent pure stevia te maken hebt.

 

Stevia staat op de tweede plek van Google's lijstje van meest populaire superfoods, check ook de andere >

 

Beeld: Shutterstock

palmsuiker

Palmsuiker is ingekookte nectar van de palmboom. Het voordeel ervan is dat de zoetkracht ongeveer gelijk is aan die van gewone suiker en die dus een-op-een kan vervangen. Koop de gegranuleerde variant, die is het makkelijkste om mee te werken. Palmsuiker is ideaal om mee te bakken en smaakt goed in exotische gerechten. Van oudsher wordt het veel in de Indonesische, Thaise en Vietnamese keuken gebruikt.

Je gebruikt ook palmsuiker om een tipat cantok groenteschotel te maken >

 

Beeld: Getty Images

ahornsiroop

Deze siroop smaakt naar karamel. Het is dunner dan honing en schenkt makkelijk. Check op de ingrediëntenlijst of je met pure ahornsiroop te maken hebt; die bevat mineralen zoals zink en mangaan en wordt gemaakt door het sap van de ahornboom af te tappen en in te koken. gebruik ahornsiroop bijvoorbeeld in dressings en marinades, om groenten mee te roosteren, en over havermout en pannekoeken.

 

Je gebruikt het ook in banaanpakketjes met kokos en chocolade >

 

Beeld: Shutterstock

Bruinerijststroop

Om deze stroop te maken wordt bruine rijst gefermenteerd zodat het zetmeel afbreekt. Vervolgens wordt het ingekookt. Dit zoetmiddel is minder zoet dan suiker en dus moet je er vrij veel van gebruiken. Bakken gaat er goed mee, maar omdat de stroop vloeibaar is, moet je wel de hoeveelheid van andere vloeistoffen verlagen. Ideaal om cruesli en mueslirepen.

Kyra, onze vegan superblogger gebruikt deze stroop in haar pannacotta >

 

Beeld: Getty Images
Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO