4x etenswaren waarvan je de light-variant beter niet kunt eten

Onze collega's bij Women's Health tippen vier producten waarvan je de light-variant beter niet kunt eten. 

gerelateerd
In 5 stappen: driekoningentaart
5 tips! Breng je nacho’s naar een hoger niveau
10 tips om meer groente en fruit te eten
20x warme soep met recept
Getty Images

1. PINDAKAAS
Het lijkt verleidelijk om te kiezen voor een lightversie van pindakaas, maar heb je er ooit bij stilgestaan hoe een potje pindakaas light tot stand komt? In de meeste gevallen worden de vetten die eruit worden gehaald, vervangen door suikers. Je denkt dus dat je minder calorieën binnen krijgt doordat er minder vetten in het lightproduct zitten, maar je krijgt er meer suikers voor terug. Tip: ga voor een natuurlijke pindapasta van 100% pinda’s waarin je voornamelijk onverzadigde vetten vindt. Geen stress. Daar hoef je niet perse stad en land voor af te reizen. Zo'n pot natuurlijke pindapasta vind je tegenwoordig ook gewoon in de supermarkt.

Pindakaasfans? Dit bericht is voor jullie >

2. SALADEDRESSING
Saladedressings waar geen vet in zit kun je beter vermijden. Het vet wat in reguliere saladedressings zit, helpt ons namelijk carotenoïden - voedingsrijke deeltjes die je in de groenten en salades vindt - op te nemen. Zorg er dus voor dat de dressing die je gebruikt in ieder geval een beetje vet bevat. Gebruik liever geen low-fat variant, want je zult merken dat daar vaak extra suiker of zout in zit.

Lekkere recepten voor salades en dressings >
 
3. EIEREN
Natuurlijk bestaat er niet zoiets als een ‘light-ei’, maar er zijn wel veel eivervangers die niet altijd dezelfde stoffen bevatten als een ei. Ook werken veel recepten met alleen eiwitten. Eigeel wordt vaak weggegooid met het oog op minder cholesterol en minder vet binnen krijgen, maar een ei in zijn geheel eten is vaak beter voor je dan alleen het eiwit eten. Het eigeel bevat namelijk meerdere belangrijke voedingsstoffen, waaronder choline, één van de weinige voedingsstoffen die in staat is de bloed-hersenbarrière te passeren. Deze stof heb je nodig voor de hersenontwikkeling en een tekort aan choline kan dus een negatieve invloed hebben op je hersenontwikkeling en je cognitieve vermogen. Mocht je nou echt geen eieren willen eten? Dan zijn er gelukkig ook een aantal veganistische opties.

Tip! 5x vervangers voor ei
 
4. BAKSELS
Je kunt beter naar de bakker gaan voor versgebakken producten die vloeibare olie bevatten, zoals koekjes, dan dat je ze in de supermarkt voorverpakt - met minder vet maar wel transvetten - koopt. Het voordeel aan naar een bakkerij gaan is dat je het personeel kunt vragen wat voor olie er wordt gebruikt in de producten en dat de kans groot is dat ze een zinnig antwoord kunnen geven. Nog beter is natuurlijk ervoor kiezen om zelf muffins, taarten en koekjes te bakken. Op die manier houd jij de controle over elk ingrediënt wat je gebruikt en de porties die je maakt. 

Lekker makkelijk! Voor déze zoete no-bake taarten heb je geen oven nodig >

Bron: Women's Health
Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO