Zit je veel tijdens je werk? Met deze foods help je je darmen

Help ze een handje met deze voedingstips van een diëtist.

zalmfilet op een bord met salade
Anna KurzaevaGetty Images

Als je thuiswerkt breng je snel veel tijd zittend door. Geen pretje voor je rug, maar al helemaal niet voor je darmen. Dat het belangrijk is om te bewegen, daar vallen we je niet mee lastig. Wij hebben het liever over eten. Wat eet je ter ondersteuning van je darmen? We vroegen het orthomoleculair diëtist Nina Basoski.

Voeding en darmgezondheid

'80% van je immuunsysteem zit in je darmen.' Orthomoleculair diëtist Nina Basoski benadrukt daarmee het belang van een goede darmwerking voor de gezondheid. 'Je stoelgang is een goede graadmeter voor hoe het met je darmgezondheid gesteld is. En een goede darmgezondheid begint bij voeding.'

Voor een goede darmwerking zijn volgens Basoski drie zaken van belang: vezels, vet en vocht. Die vezels haal je binnen met groente: '500-600 gram per dag en hoe meer variatie, hoe beter dit is voor je darmen aangezien elke groenten weer zijn eigen unieke samenstelling aan voedingsstoffen en vezels heeft.'

Vet zorgt er niet alleen voor dat alles – eh – lekker doorloopt, het stimuleert ook de goede bacteriën in de darmen. 'Daarnaast kunnen de goede bacteriën pas echt floreren als je voldoende water drinkt. Water zorgt namelijk voor een betere slijmlaag in de darm.'

Avocado, vette vis en water

Een gezonde darmflora begint dus bij goede vetten. Basoski tipt avocado, vette vis, zoals zalm, haring en makreel, lijnzaad, chiazaad en extra virgine olijfolie, groente en water (6-8 glazen per dag).

Zien: deze gevulde avocado is perfect als gezonde lunch

Salade voor gezonde darmen

Naast deze fijne tips, geeft Basoski ons ook nog een recept voor een salade ter ondersteuning van de darmwerking. 'Je voegt makkelijk meer groenten aan je voeding toe door de boterhammen tussen de middag te vervangen door een vullende salade.'

Meng daarvoor een hand biologische salade, 100 gram zoete aardappel (uit de oven met wat kokosolie of gekookt), 50 gram kidneybonen (uit een pot), een gesneden tomaat, een gekookte en gesneden rode biet, 100 gram gesneden komkommer en een halve avocado.

Maak de salade aan met een eetlepel extra virgine olijfolie, een eetlepel appelazijn en wat zeezout en peper.

Volg ELLE Eten al op Facebook en Instagram en blijf altijd op de hoogte!

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Gezonde recepten