De grote anti-kater gids: de beste tips vóór, tijdens en na het drinken

Zo ben je die kater voor eens en altijd slimmer af.

kater-tips
redsGetty Images

Je lever schreeuwt, je hoofd bonst en ademen gaat met moeite. Waarom ook alweer? Zelfs op dat antwoord kun je niet komen. Met je laatste krachten zet je het koffieapparaat aan en gooi je een ongezonde hoeveelheid paracetamol achterover. Herkenbaar? Dit zijn tips om je kater te verminderen, voor de volgende keer dat je te diep in het glas gekeken hebt.

Kater tips: wat te doen vóór het drinken

Eet koolhydraten, vetten en eiwitten

Van tevoren eten is altijd een goed idee. Met wat voedsel in je maag wordt de opname van alcohol vertraagd en dat voorkomt dat jij na een paar slokken al op de bar staat te dansen. Zorg voor een maaltijd met én koolhydraten én vetten én eiwitten. Want zonder een goede bodem gaat de opname van alcohol in je bloed maar wat soepel, waardoor je al na enkele minuten de kriebels al kunt krijgen en dus wel op - of onder - de bar eindigt. Is misschien op dat moment leuk, de ochtend erna iets minder.

Hydrateer

Voor de hand liggend, toch benadrukken we het even: drink. En dan bedoelen we iets anders dan alcohol. Hydratatie voor een avond uit helpt om reserves op te bouwen die de uitdrogende effecten van alcohol tegengaan. Stevig doorpilsen met water, dat helpt. Die alcohol komt later wel.

Kater tips: wat te doen tijdens het drinken

Hydrateer nog meer

Je vrienden gooien het achtste shotje achterover en duwen er een in jouw hand. Heel snel lozen, die hap. Want het is tijd voor een drinkpauze. Die hoofdpijn in de ochtend wordt veroorzaakt door uitdroging. Je hersenen schuren als het ware tegen de schedelwand aan. Normaal gesproken zit daar vloeistof tussen, maar als je een kater hebt, is dat minder.

Een gemiddeld persoon kan ongeveer één drankje in een uur verwerken. Het beste wat je dus kunt doen, is tussendoor water drinken. Idealiter één glas water per glas alcohol. Uit eigen ervaring is wel gebleken dat dat in de praktijk moeilijker haalbaar is. Betekent niet dat je de hoop moet opgeven, hè? Trek zo nu en dan tussen het nippen een sprint naar het toilet en laat dat kraanwater rijkelijk vloeien. Of vraag gewoon een glas water aan de bar. Scheelt veel ellende, geloof ons maar.

Lichte versus donkere alcohol

Het ene drankje is 't ander niet en bepaalde alcoholsoorten kunnen je kater nog erger maken. Niet wat je wilt, dus welke moeten we vermijden? Goedkope alcoholische dranken staan erom bekend dat ze stoffen bevatten die hoofdpijn veroorzaken. En ook donkergekleurde alcohol, zoals whiskey en rode wijn, kun je beter niet drinken. Daarnaast zorgt alcohol met bubbels ook voor ergere katers, omdat de bubbels ervoor zorgen dat alcohol sneller wordt opgenomen in het bloed.

Lichtgekleurde dranken daarentegen, zoals wodka en gin, bevatten vaak minder gifstoffen die hoofdpijn veroorzaken. Minder gifstoffen drinken betekent een mindere heftige kater. Je weet dus wat je te doen staat.

Kater tips: wat te doen na het drinken?

Eiwitten, koolhydraten en augurkensap

Dat alcohol de eetlust stimuleert, weten we maar al te goed. Rond middernacht beginnen de cravings al en ook de volgende ochtend is het enige waar we aan kunnen denken een vette, zoute hap. Hoewel het misschien een goed idee lijkt om je maag te vullen met alles wat je pakken kunt, kun je dat maar beter niet doen. Helaas is niet al het eten gelijk geschapen en is het ene voedingsmiddel nog beruchter voor je kater dan het ander.

Maar jij hebt gedanst alsof je leven ervan af hing, dus een avond eindigen zonder snack is geen optie. Kies, als het kan, voor een maaltijd die zowel koolhydraten als eiwitten bevat. Alles wat veel zout, vet of suiker bevat, wil je eigenlijk vermijden.

Een (volkoren) pita met falafel of kip is een goede optie, maar doe wel rustig aan met de saus. Eieren zorgen voor antioxidanten die de giftige stoffen van alcohol afbreken. Ook avocado, banaan en noten zijn dingen waar je lichaam behoefte aan heeft. Komkommer, watermeloen en tomaten bevatten veel water, wat weer helpt tegen uitdroging. Onthoud één ding: als je je lichaam de dingen die het nodig heeft teruggeeft, die het verliest als je drinkt, zul je je beter voelen. Hoe dan ook.

En mocht het je allemaal echt niets meer uitmaken, drink dan een glas augurkensap. In dit artikel leggen we uit waarom augurkensap dé remedie is tegen een kater.

Water met zout

Het eerste wat je doet als je thuis komt is een vitamine B-supplement nemen. Dit zoud kater-symptomen verminderen, omdat het je metabolisme een handje helpt. Vervolgens: water met zout. Alcohol schakelt namelijk een hormoon uit waardoor je vaker naar de wc moet. Die constante toilet-uitstapjes putten het zoutniveau van je lichaam flink uit. Dit trek je recht met een groot glas water en een kleine snuf zout.

Tot slot is slaap van cruciaal belang. Je lichaam heeft hard gewerkt en moet een kans krijgen om zich te resetten. Om de nacht fysiek en mentaal te verwerken. Is het te laat voor deze tips en heb je vannacht te diep in het glaasje gedoken? Om de dag zo goed mogelijk door te komen, bieden deze uitbrak-recepten soelaas.

Bron: Food52.com

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips