Koolhydraatarm ontbijt?! Dit zijn 5 favorieten

Voor een vliegende start íedere ochtend, zonder het gevoel van een baksteen in je maag.

koolhydraatarm ontbijt
Westend61Getty Images

Koolhydraatarm ontbijten? Dit zijn vijf ontbijt-ideeën met weinig koolhydraten. Voor een vliegende start iedere ochtend, zonder het gevoel van een baksteen in je maag.

Koolhydraatarme ontbijtjes

  1. Omelet met groenten
  2. Chiapudding
  3. Smoothie
  4. Yoghurt
  5. Ontbijtsalade

    Omelet met groenten

    Bak een omelet in een pan en voeg hier verschillende groenten aan toe. Bijvoorbeeld spinazie, prei, wortel, paprika, champignons, tomaat of broccoli. Fruit een ui voor extra smaak en voeg een pepertje toe voor wat meer pit. Wil jij je ei liever gekookt of sunny side up? Dat kan natuurlijk ook gewoon. Roerbak de groenten dan in een aparte pan en serveer ze ernaast.

    Deze smaakvolle Thaise bowl met noodles van komkommer is je nieuwe favoriet

    Chiapudding

    Chiazaden zitten boordevol eiwit, omega 3-vetzuren en ijzer. De vezels erin zorgen voor een verzadigd gevoel voor de rest van de ochtend. Chiapudding maak je het liefst de avond ervoor, maar de ochtend zelf kan ook.

    Doe voor dit basisrecept 3 eetlepels chiazaden in een kom met 250 milliliter plantaardige melk. Om het iets zoeter te maken kun je honing of agavesiroop naar smaak toevoegen. Roer alles goed door elkaar en zet dit in de koelkast voor een nacht.

    Korter kan ook: binnen twintig minuten verandert het mengsel al in een pudding. Dan is-ie wel een stuk vloeibaarder, maar niet minder lekker. Snijd fruit naar keuze en voeg dit toe aan je chia-mengsel, zodra je het uit de koelkast haalt. Chocolade voor ontbijt? Roer een eetlepel rauwe cacaopoeder door het mengsel voor het de koelkast in gaat. Lekker met een beetje pindakaas.

    This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

    Smoothie

    Word jij misselijk alleen al bij het idee van voedsel in de ochtend? Wellicht is de smoothie je redding. Hoewel veel smoothies vol zitten met suiker, hoeft dat niet altijd. Afhankelijk van wat je erin stopt, kan een smoothie een gezond koolhydraatarm ontbijt zijn.

    Om te minderen in koolhydraten gebruik je niet een heel stuk fruit, maar een helft. Bijvoorbeeld een halve banaan of mango. Mix met bessen, lijnzaad, een handje boerenkool of spinazie, (plantaardige) melk of water. Voor extra proteïne voeg je Griekse yoghurt toe.

    Yoghurt

    Deze oude bekende in 't rijtje is klaar in een handomdraai en je kunt het precies zo gezond maken als je zelf wilt. De basis is yoghurt, bessen en amandelen of andere ongezouten noten.

    Voor extra crunch voeg je nog wat lijnzaad, granaatappelpitjes en kokosrasp toe. Granola en extra stukken fruit kunnen natuurlijk ook, maar dan neemt het aantal koolhydraten wel iets toe.

    Ontbijtsalade

    Waarom geen salade als ontbijt? Een slimme manier om groenten binnen te krijgen, meteen bij de start van je dag. En saai hoeft het ook niet te zijn, want met groenten kun je alle kanten op.

    Neem babyspinazie of rucola als basis en voeg hier cherrytomaatjes, gebakken champignons, pompoenpitten, paprika en komkommer aan toe. Top 't af met een eitje en je bent klaar om de dag te beginnen. Tip: ook lekker en handig als je nog kliekjes van de avond ervoor over hebt.

    Volg ELLE Eten al op Facebook en Instagram en blijf altijd op de hoogte!

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Tips