Koolhydraatarm ontbijt?! Dít zijn 5 favorieten

Voor een vliegende start íedere ochtend, zonder het gevoel van een baksteen in je maag.

koolhydraatarm ontbijt
Westend61Getty Images

Nacht slapen achter de rug? Je lichaam is toe aan nieuwe energie. Een ontbijt voorziet je van de nodige veerkracht, helpt de spijsvertering op gang én zorgt voor betere prestaties op werk. Eet jij om de een of andere reden liever koolhydraatarm? Geen trek in de ochtend? Of heb je gewoon even genoeg van die bruine boterham? Dit zijn vier ontbijt-ideeën met weinig koolhydraten. Voor een vliegende start íedere ochtend, zonder het gevoel van een baksteen in je maag.

Omelet met groenten

Bak een omelet in een pan en voeg hier verschillende groenten aan toe. Bijvoorbeeld spinazie, prei, wortel, paprika, champignons, tomaat of broccoli. Fruit een ui voor extra smaak en voeg een pepertje toe voor wat meer pit. Wil jij je ei liever gekookt of sunny side up? Dat kan natuurlijk ook gewoon. Roerbak de groenten dan in een aparte pan en serveer ze ernaast.

Chia pudding

Chiazaden zitten boordevol eiwit, omega 3-vetzuren en ijzer. De vezels erin zorgen voor een verzadigd gevoel voor de rest van de ochtend. Klinkt goed, nietwaar? Het wordt nog beter: chiapudding is namelijk extreem makkelijk om zelf te maken. Het liefst maak je het de avond ervoor, maar de ochtend zelf kan ook.

Doe voor dit basisrecept drie eetlepels chiazaden in een kom met 250 milliliter plantaardig melk. Om het iets zoeter te maken kun je honing of agavesiroop naar smaak toevoegen. Roer alles goed door elkaar en zet dit in de koelkast voor een nacht. Korter kan ook: binnen twintig minuten verandert het mengsel al in een pudding. Dan is-ie wel een stuk vloeibaarder, maar niet minder lekker. Snij fruit naar keuze en voeg dit toe aan je chia-mengsel, zodra je het uit de koelkast haalt.

Chocolade voor ontbijt? Roer een eetlepel rauwe cacaopoeder door het mengsel voor het de koelkast in gaat. Lekker met een beetje pindakaas.

Smoothie

Word jij misselijk alleen al bij het idee van voedsel in de ochtend? Wellicht is de smoothie je redding. Hoewel veel smoothies vol zitten met suiker, hoeft dat niet altijd. Afhankelijk van wat je erin stopt, kan een smoothie een gezond koolhydraatarm ontbijt zijn. Om te minderen in koolhydraten gebruik je niet een heel stuk fruit, maar een helft. Bijvoorbeeld een halve banaan of mango.

Mix met bessen, lijnzaad, een handje boerenkool of spinazie, (plantaardige) melk of water. Voor extra proteïne voeg je Griekse yoghurt toe.

Yoghurt

Deze oude bekende in 't rijtje is klaar in een handomdraai en je kunt het precies zo gezond maken als je zelf wilt. De basis is yoghurt, bessen en amandelen of andere ongezouten noten. Voor extra crunch voeg je nog wat lijnzaad, granaatappelpitjes en kokosrasp toe. Granola en extra stukken fruit kunnen natuurlijk ook, maar dan neemt het aantal koolhydraten wel iets toe.

Ontbijtsalade

Waarom geen salade als ontbijt? Een slimme manier om groenten binnen te krijgen, meteen bij de start van je dag. En saai hoeft het ook niet te zijn, want met groenten kun je alle kanten op. Neem babyspinazie of rucola als basis en voeg hier cherrytomaatjes, gebakken champignons, pompoenpitten, paprika en komkommer aan toe. Top 't af met een eitje en je bent klaar om de dag te beginnen. Tip: ook lekker en handig als je nog kliekjes van de avond ervoor over hebt.

Dit zijn slechts een paar ideeën, want je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Met de inhoud van bovenstaande ideeën valt namelijk eindeloos te variëren. Smakelijk zal je ontbijten.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips