Autorit? 5 eettips om te overleven tijdens een lange zit

Voor wie eens iets anders wil dan die kleffe broodjes van het tankstation.

eten voor onderweg
Getty Images

De zomervakantie staat voor de deur. Tijd om je koffers te pakken. Of je nou met de caravan naar Terschelling gaat of naar die villa in Spanje: een lange autorit vraagt om de nodige brandstof. Wij tippen je lekkere én gezonde gerechten voor onderweg.

Eten onderweg: de basics

  • Als je langer dan een paar uur gaat rijden, zorg dan voor een koelbox of -tas met koelelementen. Hiermee houd je eten en drinken koel en vers.
  • Zorg voor kwalitatief goede bakjes die niet lekken en vermijd eten dat kan smelten, zoals chocolade. Het laatste dat je wil zijn vlekken in je kleding of op de autostoel, toch?
  • Pas op met bederfelijke producten zoals filet americain. Zeker met extreme temperaturen houd je dit soort producten niet lang goed. En al ziek aankomen op je vakantiebestemming kan niet de bedoeling zijn.
  • Denk aan bestek, servetten en vuilniszakjes. Dit maakt het eten onderweg een stuk makkelijker, je beperkt de rommel in de auto en kunt je afval makkelijk weggooien bij een stop.

    1. Salades

    Salades, wie houdt daar nou niet van? Je kunt ze prima meenemen onderweg en bovendien vormen ze een frisse lunch. In dit artikel vertellen we hoe je een gezonde, vullende maaltijdsalade maakt. Vervoer de dressing apart, bijvoorbeeld in een klein potje. Anders worden de slablaadjes slap.

    2. Broodjes

    Grote honger stil je door onderweg je tanden zetten in een broodje. Belegde broodjes kunnen echter snel zompig worden. Gebruik bij voorkeur harde bolletjes en niet te natte ingrediënten zoals tomaat. Wacht ook niet te lang met het opeten van de broodjes.
    Bak eens een omelet met aardappel of groenten als broodbeleg. Beetje mayonaise eronder, en klaar is je lunch.

    3. Wraps

    Soms wil je weleens iets anders eten dan een broodje. Wraps zijn goed voor te bereiden. Rooster de tortillas voor het beleggen eerst om en om in een warme koekenpan zonder vetstof. Dan smaken ze een stuk lekkerder. Smeer de wraps daarna in met bijvoorbeeld wat mayonaise, tapenade of zure room. Beleg de boel met vleeswaren of vis zoals zalm of makreel. Meer zin in een vegawrap? Ga dan voor gegrilde groenten of falafel. Nog wat sla en verse kruiden erop en rollen maar. Verpak de wraps in aluminiumfolie.

    4. Fruit

    Niet al het fruit is geschikt om mee te nemen op reis. Een banaan houdt het bijvoorbeeld niet lang uit in je koelbox. Een bakje fruitsalade daarentegen is wel een goed idee. Gebruik hiervoor fruitsoorten als appel, aardbeien, blauwe bessen en druiven. Sprenkel over voorgesneden fruit altijd wat citroensap, dat voorkomt dat het bruin wordt. Wil je je salade een zomers tintje geven? Voeg dan eens wat limoenzeste en verse muntblaadjes toe.

    5. Snacks

    Een andere verfrissende snack voor onderweg is rauwkost. Denk aan wortels, tomaatjes, stukken komkommer, mini-paprika’s, radijzen en bleekselderij. Om de groenten extra smakelijk te maken, kun je ze dippen in bijvoorbeeld hummus.

    Noten en gedroogd fruit vormen een voedzaam tussendoortje en geven je een kick om dat laatste stukje naar je vakantiebestemming te rijden. De goede oude studentenhaver, dadels zonder pit, gedroogde abrikozen of een doosje rozijnen voor de kids, het kan allemaal. Vijgenbrood, dat je normaal gesproken bij kaas zou eten, is ook praktisch om mee te nemen. Goede reis!

    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Tips