5x inspiratie: zelf gezonde groentespread maken

Move over hummus, deze groentespreads zijn je nieuwe favoriete broodbeleg.

image
Getty Images

We zijn dol op hummus, maar wisselen ook graag af met andere groentemengsels. Helaas bevatten de varianten in de supermarkt vaak allerlei onnodige toevoegingen zoals suiker. Daarom maak je gezondste groentespreads gewoon in je eigen keuken met één van deze vijf recepten.

Groentespread maken: de basis

Van noten tot verse kruiden en specerijen: ze doen het allemaal goed in combinatie met groenten. Wil je zelf een spread maken, kun je dus ook lekker experimenteren. Daarbij is het wel verstandig om met een aantal basisingrediënten te beginnen: een scheutje olijfolie, peper en zout, sap van een halve citroen en een teen knoflook. Ze geven je spread meer smaak en bovendien de juiste structuur.

1. Doperwt – munt

Met maar twee extra ingrediënten - naast de basis - maak je deze groentespread heel gemakkelijk en snel. Dat maakt hem overigens niet minder lekker, want de munt in dit recept is een behoorlijke smaakmaker. Kook de doperwten en doe ze in de keukenmachine of blender. Voeg hier naar smaak blaadjes munt en de basisingrediënten aan toe. Mix tot het een glad geheel vormt. Deze frisse groentespread smaakt goed als dip bij naanbrood. Voor een luxe lunchbroodje combineer je 'm met rauwe ham of kaas.

2. Paprika - walnoot

Nog een groentespread-favoriet: muhammara. Dit Libanese groentemengsel een onmisbaar deel van je mezze, maar vraagt ook om veel ingrediënten. Een simpele versie maak je als volgt: snij paprika’s in stukken, en leg ze even kort op de grill. Doe vervolgens de basis ingrediënten, gegrilde groenten en walnoten in de blender of keukenmachine en mix dit tot een glad geheel. In een afgedekt bakje in de koelkast kun je de spread nog zo’n twee dagen bewaren.

3. Biet – geitenkaas

Bietenspread zal misschien niet nieuw voor je zijn, maar heb je de groente weleens geprobeerd in combinatie met geitenkaas? Dat is sowieso een gouden zet. Kook de bieten en snij ze in stukken. Verkruimel de geitenkaas in de blender of keukenmachine en voeg hier de bieten en basisingrediënten aan toe. De gladde spread kun je serveren op een stokbroodje of meenemen als gezonde lunch. Niet zo’n fan van geitenkaas? Feta is een goede plaatsvervanger.

4. Courgette – ui

Deze spread is fris, maar dankzij de ui en knoflook toch vol van smaak. Voor dit recept kun je het beste de courgette raspen en vervolgens het vocht uit de pulp knijpen, anders wordt je spread te nat. De uitgeknepen rasp doe je samen met een gesnipperde ui in de keukenmachine of blender, in combinatie met de basisingrediënten. Deze spread doet het goed in een rijk gevulde wrap.

5. Wortel – gember

Een groentespread hoeft niet altijd hartig te zijn. Als je wortel combineert met gember krijg je een licht zoete spread, die heel geschikt is voor op een stokbroodje bij de BBQ. Kook en snij de wortels. Voeg hier de basisingrediënten en gember aan toe, en doe het geheel in de keukenmachine. Extra specerijen maken deze spread nog lekkerder; vooral komijn is in een aanrader.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips