Aha! Zo drink je meer water op een dag

Deze tips helpen je goed gehydrateerd de dag door.

image
Getty Images

Ho, stop. Voordat je dit artikel verder leest, pak er eerst een glas water bij, en drink hem leeg voordat je het artikel af hebt. Gelukt? Dan ben je al goed op weg, nog negen te gaan. Genoeg water drinken wordt met behulp van deze tips voor jou een makkie.

1. Weet hoeveel water je moet drinken

Allereerst: weet hoeveel water je op een dag moet drinken. Door voor jezelf een doel te creëren waar je naartoe kunt werken, raak je gemotiveerder om dat doel te bereiken. Voor volwassenen wordt aangeraden om zo’n anderhalf à twee liter water per dag te drinken, onder normale omstandigheden. Dat zijn ongeveer acht tot tien glazen water.

2. Pas je aan aan je situatie

Die anderhalf à twee liter water geldt dus voor normale omstandigheden. Dit zijn dagen waarop je niet extra veel beweegt of meer water verliest door veel te zweten. Is dit wel het geval, dan moet je daar rekening mee houden. Drink naast die twee liter dus nog extra.

3. Kijk naar je urine

Dit is misschien niet het smakelijkste om naar te kijken, maar je urine geeft wel duidelijk aan of je genoeg water drinkt of niet. Is het donker van kleur? Dan drink je onvoldoende water. Urine met een lichtgele kleur is het beste. Dan ben je voldoende gehydrateerd. Is het bijna doorzichtig? Dan heb je meer dan genoeg water gedronken en kun je de komende tijd even minderen.

4. Heb een fles of glas bij de hand

Als je gedurende de dag veel aan een bureau of tafel aan het werk bent, is het aan te raden om een gevulde fles of glas naast je neer te zetten. Let maar op: onbewust grijp je er steeds naar. Zo hoef je minimale moeite te doen om genoeg te drinken, maar krijg je toch voldoende water binnen.

5. Maak water aantrekkelijker

Veel mensen vinden het lastig om genoeg water te drinken omdat water vrij smaakloos is. Ze raken simpelweg verveelt van de smaak. Daar is gelukkig een oplossing voor: met een paar stukken gesneden fruit en kruiden geef je water smaak. Met deze recepten voor water met een smaakje kun je dan eindeloos blijven variëren.

6. Varieer eens

Als het water je even helemaal je neus uitkomt, zijn er gelukkig andere dranken die je evengoed kunt drinken. Koffieleuten mogen alvast een gat in de lucht springen: koffie is er hier één van. Wel zonder suiker en melk overigens. Als je water afwisselt met koffie is het wel belangrijk om te weten hoeveel koppen koffie goed voor je is. Ook thee is een goede variatie op water, en hierin heb je bovendien ook veel keuze in verschillende smaakjes.

7. Drink niet te veel

Genoeg water drinken is belangrijk, maar wees er niet te veel mee bezig. Hoewel het niet vaak voorkomt, is het mogelijk om teveel water te drinken, waardoor je een watervergiftiging oploopt. Dit kan leiden tot misselijkheid, hoofdpijn en braken en in extreme gevallen zelfs sterfte. Als je het gevoel hebt dat je genoeg water gedronken hebt, ga dan ook vooral niet door.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips