Dit zijn de beste etenswaren voor mooi haar

Zeg maar dag tegen die tien verschillende soorten shampoo.

image
Getty Images

Ieder haar is anders. Waar de één gezegend is met een volle bos, moet de ander iets meer moeite doen voor een volumineuze coupe. Ook vet of juist te droog haar lijkt een eeuwig voortdurend probleem te zijn. Voeding blijkt een belangrijke speler in hoe je haar eruit ziet, maar niet iedereen wil hetzelfde resultaat bereiken. Daarom tippen wij je de beste etenswaren voor jouw soort haar.

Haaruitval

Wanneer je last hebt van haaruitval, zijn er een aantal voedingsstoffen waar je op moet letten. Eiwitten zijn een belangrijke stof voor haar, en een tekort hieraan kan tot haaruitval leiden. Etenswaren als peulvruchten, noten en vis zijn hier vooral rijk aan. Ook ijzer speelt een belangrijke rol in haaruitval. Eet daarom eens iets meer ei, spinazie of volkoren brood: die bevatten extra veel ijzer. Voedingsmiddelen rijk aan vitamine C, zoals kiwi’s, bessen en aardbeien, zijn overigens ook belangrijk. Vitamine C bevordert namelijk de opname van ijzer.

Vet haar

Vet haar wordt veroorzaakt door een te hoge productie van talg. Een stof die kan helpen bij het verminderen van die talgproductie is zink. Pitten en zaden kunnen hierbij je redding zijn, want deze bevatten veel van die soort stof. Daarnaast is het drinken van genoeg water erg belangrijk. Genoeg drinken zorgt ervoor dat je (hoofd)huid goed gehydrateerd blijft, waardoor de talgklieren niet extra hoeven te werken.

Dof haar

Wie droomt er niet van een glanzende bos haar? Helaas hebben we dat niet altijd van nature, en zijn er een hoop factoren die de glans van je haar beïnvloeden. Als het op voeding aankomt moet je vooral letten op etenswaren die rijk aan vitamine A. Dit speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van gezonde huid, haar en nagels, en een tekort hieraan kan dus leiden tot dof haar. Vooral sinaasappels, bananen en wortels bevatten veel vitamine A.

Droog haar

Als je regelmatig gebruik maakt van een stijltang, krultang of föhn, is de kans groot dat je last hebt van droog haar. Omdat we niet bepaald op gespleten punten en afgebroken haar staan te wachten, is het belangrijk om voedsel te eten dat veel gezonde onverzadigde vetten bevat. Deze stof is nodig bij het maken van elastine. Elastine is dan weer essentieel voor een gezonde, sterke haargroei. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om ook iets vaker de stijltang te laten liggen.

Lang haar

Ook als je je haar wil laten groeien, zijn er een aantal specifieke etenswaren die je daarbij kunnen helpen. Een lijst met alle voedingsmiddelen voor lang haar tipten wij je al eerder.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips