5 tips om tóch gezond te eten als je druk bent

Daar hoeft je je niet meer druk over te maken.

Workplace at home office
Westend61Getty Images

Druk, moe en ein-de-lijk thuis. Dan heb je vast geen zin meer om te koken. De baldadige gedachte om een pizza te bestellen flirt met je. Wel zo makkelijk en zin om meer moeite te doen dan de bestelpagina aan te klikken en je adres in te voeren heb je niet. Voor het gemak negeer je de wetenschap dat het niet goed voor je is. Gaat je goede wil. Stiekem snák je naar tips die het leven om gezond te eten makkelijker maken. Tips die haast net zo laagdrempelig zijn als het bestellen van een pizza. Tips die je dus wél in praktijk brengt. Gezond eten wordt een makkie met deze tips. Ook als je druk bent.

Plannen

Het begint allemaal met plannen. Maak elke zondag vijf minuten vrij om de week die komen gaat te plannen. Dit hoeft niet volledig in detail. Belangrijk is dat je weet waar je aan toe bent en dat je een globale planning maakt van wat de pot zal schaffen. Bonuspunt: dit zorgt voor minder stress tijdens het boodschappen doen. Je weet namelijk precies wat je moet hebben. Ook koop je zo niet meer dan je nodig hebt en verkleint het de kans dat je eten gaat bestellen. Dat zou namelijk zonde zijn, want je hebt de hele bubs aan boodschappen al in huis.

Ontbijt

Ontbijt kan maar zo de brandstof zijn die je motor aanzwengelt. Die jouw vuurtje weer laat branden en jou als een zonnetje de dag van start laat gaat. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar ook als jij het goed doet op een ontbijtje, wil dat nog niet zeggen dat je ook zin en tijd hebt om het elke dag te maken. Daardoor slaan veel mensen hun ontbijt over als ze druk zijn. Simpelweg omdat ze liever wat extra slaap pakken. Maar je hoeft je ontbijt niet over te slaan. Als je het de avond ervoor voorbereidt, kun je langer blijven liggen, en toch snel ontbijten.

Een goed ontbijt is het halve werk >

Simpele recepten

Gezond eten betekent niet alleen maar ingewikkelde, lange recepten. Je maakt het plannen van gerechten stukken makkelijker, door simpele, gezonde recepten te verzamelen en op te schrijven. Zorg er vooral voor dat de recepten kort zijn of weinig ingrediënten bevatten. Dat zal je motiveren om te koken. Zorg dat je altijd een lijstje met zulke recepten bij de hand hebt. Zet ze bijvoorbeeld in de notities van je telefoon en zet de linkjes naar online recepten er ook bij. Weinig moeite, groot plezier.

8x recepten met maar 5 ingrediënten >

Snacks meenemen

Gezond eten kan overdag flink pittig zijn. Koektrommel op het werk? Daar ga je al! Een ongezonde, snelle keuze is zo gemaakt. Zorg er daarom altijd voor dat je voldoende gezonde snacks meeneemt, zoals fruit, noten, snackgroenten of een bakje kwark. Deze voorkomen dat je gedurende de dag met een knorrende maag komt te zitten en je energie verliest. Ook zul je er minder snel voor kiezen om iets ongezonds uit de automaat te trekken of je hand toch stiekem in de koektrommel te laten verdwijnen.

Vraag om hulp

Een belangrijk punt is je omgeving in te lichten dat jij gezonder wilt eten. Dan zullen ze niet spontaan met een moddervette zelfgebakken taart - waar je uiteraard geen 'nee' tegen kunt zeggen - op de stoep staan. Als je echt veel te druk bent om een gezonde prak in elkaar te draaien willen ze jou er misschien ook nog wel bij helpen. Zo zouden ze een keer boodschappen voor je kunnen doen, of een avond voor je koken. Prima deal.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips