Zó gebruik je de gezondste pitten en zaden iedere dag

Voor een beetje meer pit in ieder gerecht.

Wooden spoon with chia seeds and blueberries on marble counter
Cavan ImagesGetty Images

Dat pitten en zaden ontzettend gezond zijn, weten we inmiddels wel. Rijk aan omega 3-vetzuren en vezels zijn het echte krachtpatsers. Ze worden alleen wel een beetje saai, zo uit het handje. Met deze tips eet je iedere dag van de week pitten of zaden, maar dan net een beetje anders.

Maandag – Chiazaad

We beginnen de week met deze kleine zwarte zaadjes. Ze mogen dan klein zijn, ze zijn zeker niet minder gezond dan andere zaden. Ze zitten vol met eiwitten, vezels en gezonde vetten en bevatten daarnaast weinig koolhydraten. Begin je week goed door deze zaadjes te gebruiken voor een chiapudding. Chia heeft namelijk de unieke eigenschap dat het een gel-achtige structuur krijgt wanneer je het in een vloeistof als melk laat staan. Net als overnight oats zwellen de zaden op, krijgen ze meer volume en creëren ze zo een vullend ontbijt. Dat je daarna afmaakt met fruit en granola.

Dinsdag – Hennepzaad

Laten we duidelijk zijn: van hennepzaad bak je geen spacecake. Het bevat namelijk bijna geen THC, wat de werkzame stof is in marihuana. Hennepzaad kun je daarentegen wel heel goed in gerechten gebruiken. Het is rijk aan eiwitten en gezonde vetten en gemengd met rijst of pasta geeft het een nootachtige smaak. Mix het met quinoa en je hebt een sterke maaltijd op tafel.

Woensdag – Pijnboompitten

De kans is groot dat je pijnboompitten al regelmatig gebruikt tijdens het koken. Deze pit is ook een echte alleskunner, want je kunt ‘m overal over of doorheen strooien: salades, pasta’s, sauzen, vleesgerechten, visgerechten, soepen en ga zo maar door. Wat je misschien niet weet is dat pijnboompitten bomvol vitamines, mineralen en eiwitten zitten. Goed bezig dus.

Donderdag – Pompoenpitten

Pompoenpitten zijn alles behalve saai om gewoon uit de hand te eten, je kunt ze namelijk op allerlei manieren bereiden. Gooi voor het roosteren kruiden over de pitten voor lekkere twist. Van zoet met kaneel of speculaaskruiden tot pittig met chilikruiden. Zo raak je nooit verveeld van deze vezelrijke krachtpatsers.

Vrijdag – Sesamzaad

Sesamzaad is misschien wel het makkelijkste zaad om dagelijks te gebruiken. Net als pijnboompitten kun je het overal overheen strooien, vooral in oosterse gerechten is het erg lekker. Daarnaast kun je een pasta gemaakt van sesamzaden, tahin, gebruiken. Smeer het als pindakaas op je boterham of gebruik het als saus over verschillende groenten. Heb je iets meer tijd? Dan kun je tahin ook zelf maken. Je hoeft de sesamzaden alleen maar de roosteren en vervolgens te mixen met olijfolie in een keukenmachine. Tahin bevat wel iets meer vet dan sesamzaadjes.

Zaterdag – Zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn zeker geen konijnenvoer. Ze bevatten polyfenolen, stofjes die de bloeddruk verlagen. Gebruik de pitten eens op een andere manier door ze te combineren met kaasfondue. Dip je broodje met kaassaus even in een schaaltje met zonnebloempitten voor een extra crunch.

Zondag – Maanzaad

Zondag is bakdag, en daar is maanzaad heel geschikt voor. Deze kleine zaadjes hebben een bittere, nootachtige smaak, en zijn perfect voor het bakken van cake. Maanzaad bevat veel vitaminen en mineralen, en daardoor bak je, vooral in combinatie met citroen, een lekkere, vullende cake. Bak je niks deze zondag? Strooi dit zaad dan gewoon over een salade of in een smoothie.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips