7x tips voor een gezonde lunch tijdens werk

Verlaat het kantoor vanmiddag met een zelfvoldaan gevoel.

Gluten-free lunch box containing fruit, seed bar, biscuits and sandwiches
William ShawGetty Images

Gezond eten is een hele uitdaging. En al helemaal als je de hele dag op kantoor zit; omringd door snoepende collega's en met een kantine twee gangen verderop. Aangezien eten het belangrijkste onderwerp op onze redactie is, snappen wij dat maar al te goed. En omdat we ook begrijpen dat je op je 67e niet tonnetje rond het pand verlaten wilt, geven we je zeven tips die gezond lunchen een stuk makkelijker gaan maken.

1. Van huis

Als je thuis een gezonde lunch voorbereid en deze meeneemt naar werk, is de kans groot dat je 'm ook daadwerkelijk opeet. Doe je dit niet, dan zijn de broodjes uit de kantine en de lunchplannen van je collega's waarschijnlijk een stuk verleidelijker dan de gezonde opties.

2. Boterhammen

In Nederland eten we 'm maar al te graag, de boterham. Een inkoppertje misschien, maar aangezien-ie vol zit met koolhydraten en het ook goed is om afwisselend te eten, raden we je toch aan ook eens iets anders te proberen. Een salade, wrap of crackers bijvoorbeeld.

3. Salade

En ga je nou voor zo'n salade, kleed 'm dan een beetje aan. Hierdoor zal je namelijk een langdurig verzadigd gevoel hebben, en niet binnen een uur weer naar de gezamenlijke koektrommel grijpen.

Hoe je een vullende salade maakt? Nou, zo dus >

4. Organiseer

Zorg ervoor dat je bureau is uitgerust met houdbare dingen als olijfolie, peper, zout en eventueel wat kruiden. Zo maak je het jezelf namelijk makkelijker om een lekkere salade in elkaar te flansen.

5. Sauzen

Maak je lunch niet langer af met dikmakende sauzen als mayonaise. Gebruik in plaats daarvan olijfolie, citroensap, avocado, hummus of andere gezonde smaakmakers.

6. Zin in!

Dan bedoelen we natuurlijk niet dat je aan de lopende band broodjes kroket moet gaan eten. Wel moet je van huis meenemen waar je écht zin in hebt. Anders bestaat de kans dat je het laat staan en uiteindelijk toch naar iets slechts grijpt - behalve als je over een hele sterke ruggengraat beschikt natuurlijk.

7. Cheatday

Geef jezelf de kans om één dag in de week te eten wat je écht lekker vindt. Je zult zien dat het hierdoor een stuk makkelijker wordt om je de rest van de dagen wel aan je strakke eetplan te houden.

Bron: Bon Appetit

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips