6x tips om je lunch nóg gezonder te maken

Met deze slimme tips en tricks ben je gezond bezig, zonder dat het ten koste gaat van de smaak van je lunch.

gezonder
Getty Images

1. Mes en vork

Je boterham dubbelvouwen maakt je bammetje misschien een stuk draagbaarder, maar de kans is groot dat je je lunch op deze manier te snel naar binnen 'propt'. Eet je de sneetjes brood met mes en vork, dan heb je meer aandacht voor je eten en heb je sneller het idee een voedzame maaltijd te eten. Werkt echt!

2. Meer smaak

Skip mayo en ga voor mosterd. Om je broodje wat extra smaak of romigheid te geven, kan je vééél beter kiezen voor mosterd in plaats van mayonaise. In mosterd zitten tien keer minder calorieën dan in mayonaise en de pittige smaak geeft je sneller een voldaan gevoel.

3. DIY dressing

Door 'm zelf te maken, weet je precies wat er in je saladedressing zit. En skip je alle toegevoegde smaakstoffen die dressing zo ongezond maken. Tip: voeg hennepzaad toe aan je dressing, dat zorgt voor een romige, nootachtige smaak.

4. Heldere soep

Voor soepliefhebbers. De ene soep is de andere niet: soep gemaakt van bouillon bevat doorgaans een stuk minder calorieën dan hun romige tegenhangers. Kies dus voor een heldere soep met extra veel groentes die geen basis van room heeft. Wil je toch wat extra creaminess, voeg dan een dot magere kwark of vetarme crème fraîche toe.

5. Vers fruit

Gedroogd fruit zoals cranberries zijn favoriet als het gaat om een extra touch aan je salade of kommetje yoghurt. Fruit klinkt altijd gezond, maar van de hoeveelheid suiker die deze gedroogde varianten vaak bevatten sla je steil achterover. Kies daarom voor vers fruit om je lunch een zoete twist te geven, zoals aardbeien, blauwe bessen en druiven.

6. Avocado

Zin in romig? Kies dan voor avocado op je toast of als toevoeging aan je salade. Je cravings naar iets romigs kan je ook bevredigen met kaas, maar onze groene vriend bestaat uit vetten en vetzuren waar je lichaam net wat meer aan heeft. Daarnaast bevat een avocado veel meer goede voedingswaarden, zoals vezels, foliumzuur, kalium en veel vitamines.

Bron: Women's Health

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Tips