Cursus Foodjournalistiek Fontys x ELLE Eten: Leer van de besten!

Als foodliefhebber is het bijna niet mogelijk de cursus Foodjournalistiek van Fontys x ELLE Eten niet te volgen. Overstatement? Welnee. Check hier waarom.

BySam
BySam

Naast het feit dat je alle ins en outs leert over eten, journalistiek en met name: de combinatie van beide, wordt al deze onmisbare informatie verteld door dé namen op het gebied van voedingsjournalistiek. Benieuwd wie deze namen zijn? We lichten alvast een tipje van de sluier voor je op.

Restaurateur en chef Ron Blaauw

Waar komt het nieuws vandaan? Een nieuwe kaart, een restaurantopening, een nieuw culinair concept: als journalist werk je met PR-bureaus, Twitter, Facebook, persoonlijke connecties... Maar hoe werkt de andere kant? Ron Blaauw, een van de meest bekende chefs van Nederland en de ultieme culinaire ondernemer, vertelt tijdens de cursus hoe hij met de media omgaat. Hoe zorg je als restauranteigenaar of chef dat je de pers haalt? Hoe krijgt je nieuwe menu de aandacht die het verdient? Ron Blaauw staat aan de andere kant van de medaille en leert je hoe je de media bespeelt.

ELLE Etens hoofdredacteur Klaartje Scheepers

Eerst (eind)redacteur, nu hoofdredacteur. Klaartje Scheepers is al ruim vijftien jaar werkzaam bij ELLE Eten, iets was ze met groot plezier doet. Want wroeten in pannen en wroeten in zinnen is iets wat ze als de beste kan. Naast het feit dat Klaartje Scheepers groot expert is op het gebied van Foodjournalistiek, kan ze dit ook perfect aan anderen leren. Ze was namelijk een paar jaar docent journalistiek aan de HvA! Tijdens de cursus zal ze praten over het creëren van een tijdschrift en de grote mediaspelers.

Hiske Versprille, Het Parool

Hiske Versprille heeft zich onderhand wel bewezen in de foodwereld. Kok, journalist, het maakt niet uit. Alles wat ze doet, dat doet ze goed. Momenteel is Hiske Versprille journalist bij Het Parool en bespreekt ze alles wat te maken heeft met voedsel, koken en horeca. Zo riep ze 2016 uit tot het Jaar van de Ceviche en bracht ze aan het licht dat één van Amsterdams bekendste biefstukrestaurants paard in plaats van rundvlees serveerde. Als je van iemand kan leren, dan is het wel van Hiske Versprille.

Valentine de Jong, Hello Sparkle

Valentine de Jong van Hello Sparkle (onderdeel van Adfactor) is specialist in merkstrategie in samenwerking met influencers zoals Chicks Love Food en Uit Pauline’s Keuken. Valentine legt haarfijn uit hoe je je blog of website kunt commercialiseren. Kortom, hoe je ervan kunt leren leven. Want met een leuke pen, smaak en mooie foto’s kom je er niet alleen – de meest succesvolle food influencers hebben een slim marketingplan waarmee ze zichzelf als merk op de kaart zetten.

Jean-Paul Schaddé van Dooren en Roger Bloem, Cityguys.nl

En last but not least: de mannen achter het succesvolle blog cityguys.nl. De banen in de journalistiek zijn dun gezaaid, maar gelukkig kan iedereen een blog beginnen. Hoe val je op in het digitale oerwoud? Jean-Paul Schaddé van Dooren en Roger Bloem noemen zichzelf ondernemer en geen blogger; zij weten als geen ander wat wel en niet werkt online en laten aan de hand van hun successen en missers zien hoe je een bestaansrecht voor jezelf creëert tussen alle aanwezige culinaire blogs, vlogs en websites.

Doe je mee?

Benieuwd wie de andere vakdeskundigen van deze cursus Foodjournalistiek zijn? Of wil je je direct aanmelden? Op elleeten.nl/cursus lees je over de rest van de workshops, opdrachten en andere cursusinformatie.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Events