Eet deze 50 voedingsmiddelen voor een gezondere planeet

WWF en Knorr hebben grootschalig onderzoek gedaan naar de eetpatronen van de mens, en dit is wat daar uit kwam.

Duurzaam dieet - Eet deze 50 voedingsmiddelen voor een gezondere planeet
Knorr X WWF

Dat onze eetgewoontes effect hebben op de planeet wisten we al, maar niet eerder is er op zo'n grote schaal onderzocht welke voedingsmiddelen dan wél goed zijn voor het milieu. Knorr en WWF doken samen in een onderzoek naar de voedingsmiddelen die de mens (te) vaak gebruikt, en welke duurzame alternatieven kunnen bijdragen aan een gezondere planeet en een diversere voedselvoorziening voor de mens.

Duurzaam eten met Future 50 Foods

Uit het onderzoek, dat je hier in zijn geheel kunt teruglezen, blijkt dat 75 procent van de voedingsmiddelen voortkomt uit maar twaalf planten- en vijf diersoorten! En dat is bizar weinig als je je beseft hoeveel we van die achttien voedingsbronnen dagelijks gebruiken. Drie daarvan: rijst, maïs en tarwe omvatten maar liefst zestig procent van de planten in ons dieet.

De eentonigheid van ons dieet hangt samen met de afname aan diversiteit die wordt gebruikt in de agrarische sector. En door de eentonigheid verdwijnen veel planten- en diersoorten. Vooral de afhankelijkheid van de vleesindustrie is schadelijk voor het milieu. Deze dieren dragen door de uitstoot van methaan namelijk bij aan de opwarming van de aarde. Om dit eentonige dieet te veranderen, publiceren WWF en Knorr een lijst met vijftig voedingsmiddelen die je óók kunt eten. En dat zijn er vijftig waarmee je een positieve bijdrage levert aan het milieu. Deze voedingsmiddelen zijn geselecteerd op basis van hun hoge voedingswaarde, relatief kleine milieu-impact, smaak, toegankelijkheid, aanvaardbaarheid en betaalbaarheid.

50 voedingsmiddelen die je kunt eten voor een beter milieu en diverser dieet

  1. Zeewier (het velletje dat om de sushi heen is gerold)
  2. Wakame (zeewier dat je bij de sushi krijgt geserveerd)
  3. Adzukibonen (worden voornamelijk in Azië genuttigd in een puree, of in zoete desserts)
  4. Zwarte bonen (veel proteïne en ideaal voor in een curry of stoofpot)
  5. Tuinbonen
  6. Aardbonen
  7. Ogenbonen (cowpeas in het Engels)
  8. Linzen
  9. Marama bonen (gebruik van deze boon de olie, of maak er een plantaardige melk van)
  10. Mungbonen (lekker in noedels, of een curry)
  11. Sojabonen
  12. Nopal (een cactussoort, hier eet je de bloem en de bladeren van)
  13. Amarant (een graansoort)
  14. Boekweit
  15. Vingergierst (een graansoort, ideaal om meel van te maken)
  16. Fonio (door gezondheidsnet.nl zelfs bestempeld als de nieuwe quinoa)
  17. Khorasantarwe
  18. Quinoa
  19. Spelt
  20. Teff (een graanssoort)
  21. Wilde rijst (is een graan- en dus geen rijstsoort)
  22. Bloemen van de pompoen
  23. Okra (een groentesoort)
  24. Oranje tomaten
  25. De bladeren van de biet
  26. Raapstelen (deze oer-Hollandse groente is klaar voor zijn comeback)
  27. Boerenkool
  28. Moringa (poeder van de moringabladeren bevat veel voedingsstoffen)
  29. Paksoi
  30. De bladeren van de pompoen
  31. Rode kool
  32. Spinazie
  33. Waterkers
  34. Fluweelpootje (paddestoelensoort)
  35. Eikhaas (paddestoelensoort)
  36. Oranjegroene melkzwam (paddestoelensoort)
  37. Lijnzaad
  38. Hennepzaden
  39. Sesamzaad
  40. Walnoten
  41. Schorseneren (nog een vergeten groente die hartstikke gezond is)
  42. Wortelpeterselie
  43. Witte rammenas (een knol uit Azië)
  44. Alfalfa
  45. Gekiemde bruine bonen
  46. Gekiemde kikkererwten
  47. De knol van de lotusplant
  48. Wateryam (die gezond én prachtig paars is)
  49. Yamboon
  50. Zoete aardappelen

    En nu rest de vraag: welke voedingsmiddelen ga jij vanavond klaarmaken?

    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Duurzame dinsdag