Goed nieuws: met een heftig dessert maak je gezondere keuzes

Het klinkt raar, maar er zit wat in dit nieuwe onderzoek.

Chocolate Cake with a Macaroon and Coffee
Mats SilvanGetty Images

Probeer je je calorie-inname te beperken, dan kán een zwaar dessert helpen om je doel te bereiken. Ja, we begrijpen het helemaal als je het niet gelooft, maar lees vooral eens verder wat the American Psychological Association te zeggen heeft.

Meer is minder

In een recent onderzoek ontdekten onderzoekers van Tecnológico de Monterrey en de University of Arizona dat een dessert met veel calorieën uitkiezen vóór het diner, resulteerde in betere eetkeuzes voor het hoofdgerecht. Wat het totale aantal calorieën lager maakte dan wanneer er voor een gezond dessert zoals fruit gekozen werd.

Calorieën

De theorie is dat de mensen die fruit kozen, het gevoel hadden dat ze een goede keuze maakten en daarmee een hoofdmaaltijd met meer calorieën verdienden. Met als resultaat: meer calorieën in totaal. Vergelijkbare onderzoeken toegepast op digitale settings - zoals eten bestellen bij een bezorgservice - hadden hetzelfde resultaat. Het presenteren van desserts vooraf had een sterk effect op hoe mensen de rest van hun diner invulden.

Gezonde keuze

De enige valkuil hier is de mindset van de deelnemers. Mensen die onder druk gezet werden (door bijvoorbeeld een zevencijferig nummer te moeten onthouden tegenover een nummer met twee cijfers), kozen sneller voor zowel een dessert met veel calorieën als een maaltijd met veel calorieën. Martin Reimann, een van de hoofdauteurs, beschrijft als volgt: 'Mensen zouden zich moeten beseffen dat hun eerste eetkeuzes en mindset effect kunnen hebben op de overall gezondheid van hun maaltijden.'

Het een of het ander

Wat dit voor jou betekent? De alles-of-niets-mentaliteit doet je in ieder geval weinig goeds. Geniet van een dessert óf van een zwaarder hoofdgerecht. Als je gewicht wilt verliezen, helpt het niet als je het allebei doet.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws