Lichtjes zilt en reuzegezond: wat is dat groene poedertje spirulina eigenlijk?

Van hoe te gebruiken tot de (on)gezondheidsclaims - dit moet je weten over spirulina.

spirulina
Jamie GrillGetty Images

Spirulina is samen met matcha een poedertje dat een aardige opmars aan het maken is in de keuken. Maar wat ís die prachtige blauwgroene krachtpatser eigenlijk, en zijn de vele gezondheidsclaims ervan wel waar?

Wat is spirulina?

Spirulina is een blauwgroene algensoort met een heel licht ziltige smaak. Het groeit op natuurlijke wijze in Mexico en in delen van Afrika, in mineraalrijke zoutwatermeren. Daar is de alg al eeuwen onderdeel van het voedingspatroon. Het zou zelfs bij de Maya's en Azteken al een vaste plek in de keuken hebben gehad.

Van de versie die wij in het keukenkastje zetten, kunnen we eerder verwachten dat hij uit kweektanks in Noord-Amerika of Azië komt. Wij kennen deze commerciële variant als poeder, of in tabletvorm. Want door de rits aan gezondheidsvoordelen van spirulina, is het een populair voedingssupplement geworden in de hedendaagse wereld.

Gezondheidsvoordelen van spirulina

Er worden allerlei gezondheidsvoordelen toegewezen aan het gebruik van spirulina. Gezien wij liever niet voor doktertje spelen, gaan we op die onderzoeken niet verder in. Wat wél een feit is, is de hoge voedingswaarde van de alg.

In spirulina vind je een hoge dosis vitamines, mineralen en antioxidanten. Antioxidanten werken ontstekingsremmend. Door deze stoffen is het een goede aanvulling op je dagelijkse voeding, met name voor vegetariërs en veganisten.

Voedingssupplement voor vegetariërs en veganisten

Door het grote gehalte aan eiwitten, vitamine b12 en ijzer in spirulina is het een goede aanvulling op een vegetarisch of veganistisch dieet. Het bestaat voor de helft tot driekwart uit proteïne, wat relatief gezien nog meer is dan in vlees of soja. Ook voor mensen die geen vis eten is spirulina vanwege de vele onverzadigde vetzuren een goede aanvulling.

Zoals eerder gezegd: spirulina is een goede aanvulling, maar geen volledige vervanger. Wie voortaan dagelijks aardappelen-groente-spirulina eet, zal daar de vruchten niet van plukken. Je eet er immers maar een schepje van, dat qua hoeveelheid niet opweegt tegen dierlijke proteïnebronnen of een burger van soja.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De nadelen van spirulina

Over spirulina waren twee verhalen rond: er zou een flinke dosis zware metalen in zitten en het zou de giftige stof microcystine bevatten. Onderzoek naar deze metalen geeft geen eenduidig antwoord, maar gezien het product veilig op de markt gebracht is, is de dosis waarschijnlijk laag genoeg om niet schadelijk te zijn.

En al klinkt de aanwezigheid van microcystine niet heel gek - spirulina is tenslotte een blauwe alg en we weten allen dat blauwalg gevaarlijk is - bevat de variant die wij gebruiken dit waarschijnlijk niet. Van nature komt het namelijk niet voor in spirulina, en het poedertje in onze smoothies wordt gekweekt in veilige tanks waar geen besmettingsgevaar van andere algen op te loer ligt.

Desalniettemin: better safe than sorry. Overmatig gebruik is nooit goed. Ook niet voor je darmen, die hierop kunnen reageren. Verder is het oppassen bij nierstenen, jicht, allergieën en zwangerschap - dat laatste omdat het gebruik onder zwangere vrouwen niet onderzocht is.

Verschil met chlorella

Veel mensen gebruiken spirulina en chlorella omdat het een detox-effect op het lichaam zou hebben. Dat komt door het stofje chlorofyl. Zoals je al een beetje aan de naam kunt aflezen, zit daar ook een verschil: de dosis chlorofyl is hoger in chlorella. Dat zie je tevens aan de fellere groene kleur.

Spirulina heeft weer meer eitwitten en vetzuren dan chlorella. Je kunt de twee prima door elkaar gooien, als je van beide wilt profiteren.

Hoe gebruik je spirulina?

Goed, aan de bak. Spirulina meng je dus door een vullende smoothie, of lepel je door een glas water als je enkel voor de voedingsstoffen wilt gaan - als alternatief op een eiwitshake, wellicht.

Voor wie geen fan is van groene collega matcha, is spirulina een prima vervanger. Zo kun je de matcha in dit verrukkelijke recept verruilen door de groenblauwe alg. De licht zilte smaak geeft een bijna hartig accent aan zoete gerechten.

Video: of maak een blue latte of smoothie bowl met spirulina!

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat