Waarom kom je in een supermarkt eerst langs de groente- en fruitafdeling?

Als je de supermarkt in loopt, word je verwelkomt door kroppen sla, paprika's en bananen. Het groente- en fruitschap staat namelijk dichtbij de ingang. Waarom?

Niets is zo verleidelijk als een groot schap vol kleurrijke en verse groente. Een supermarkt waar de bananen er fris groen-geel uitzien, komt beter over dan een winkel waar de fruitvliegen niet zijn weg te slaan. De groente- en fruitafdelingen zijn simpel gezegd het visitekaartje van supermarkten. En waar kun je beter je visitekaartje afgeven dan voorin de winkel?

Alles voor het beste groenteschap

In een poging de groente- en fruit zo lang mogelijk fris te houden, vind je in veel winkels van supermarktgigant Albert Heijn een benevelingssysteem. Piepkleine druppeltjes water worden daar verspreid over het schap, iets wat Albert Heijn zelf dry misting noemt. Al vragen veel klanten zich af wat het nut is om groenvoer, dat veelal verpakt is in plastic, op deze manier te besproeien.

Een woordvoerder van de Albert Heijn vertelde halverwege 2019 aan het AD dat het voornaamste doel van deze nevel is: het koel houden van de producten. En dat werkt ook als de komkommer in een laagje plastic zit, zo beweren ze. Alles voor een kleurrijk visitekaartje.

Mensen kopen eerst groente en fruit en dan de rest

Wat ook meeweegt in de locatiebepaling van het versschap, is dat steeds meer mensen ter plekke bedenken wat ze willen eten. Die inspiratie doen ze op bij het groenteschap, waarna ze de rest van de ingrediënten er later bijshoppen.

Die trend is ook onderzocht door EfMI Business School en Rijksuniversiteit Groningen. Zij concludeerden in hun rapport De kracht van het schap dat ongeveer 35 procent van het winkelend publiek zijn aankoopbeslissingen op de winkelvloer neemt.

Daarnaast bestaat er een lichte neiging om spullen uit het schap te kopen waar je het eerst langsloopt. Shoppers pakken hun producten gemiddeld 15 procent vaker aan het begin van de winkel. En wat ligt daar? Groente en fruit: steeds vaker kant-en-klaar, voorgewassen, en gesneden. Speciaal voor de gemakzuchtige consument die toch gezond wil doen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Vroeger werd je verwelkomd met koffie

Supermarktketen Albert Heijn verwelkomende zijn klanten niet altijd met natte bananen en paprika's. Zo'n 25 jaar geleden stonden daar nog pakken koffie, de trots van de grootgrutter.

Maar ja, een pak koffie kan iedereen verkopen. Het enige waar je je als supermarkt tegenwoordig mee kunt onderscheiden, is een appetijtelijk versaanbod.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat