Waarom Japanners zweren bij miso

En jij dit ook zou moeten proberen.

miso aubergine groente
Anna_Shepulova

Miso, ken jij het al? De Japanners zweren erbij. Veel eten het iedere dag, vaak als soep bij het ontbijt maar ook bij de lunch of het avondeten. Zij eten dit al eeuwenlang vanwege de grote hoeveelheid proteïnen, vitaminen en mineralen in dit Japanse wondertje.

Dit artikel verscheen eerder bij Women's Health

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Wat is miso?

Miso wordt gemaakt door fermentatie van sojabonen, zout en granen met koji. Koji is de schimmel aspergillus oryzae. Niet schrikken, deze Japanse schimmel wordt al eeuwenlang gebruikt in China en Japan voor het fermenteren van rijst, granen en bonen.

In het fermentatieproces wordt het suiker en proteïne van de sojabonen, en granen omgezet in smaakvolle aminozuren. Hier is wel wat geduld voor nodig. De fermentatietijd kan vijf dagen duren, maar ook enkele jaren. Je geduld wordt beloond, want na het fermenteren ontstaat een misopasta en heb je een heerlijke smaakmaker voor je dips, dressings, sauzen, groenten en soepen.

Heel veel verschillende soorten miso

Miso is niet zoet, zuur, zoet of bitter, het is ‘umami’, de vijfde smaak. Iedere regio in Japan maakt zijn eigen miso, waardoor hij overal anders smaakt. Sojabonen worden vaak als basis gebruikt.

De kleur en de smaak van de miso is afhankelijk van de hoeveelheid en soort graan die wordt toegevoegd, de hoeveelheid fermentatiestarter (zoals koji) en hoe lang je het laat rijpen. Ook heeft het seizoen en het klimaat impact op je fermentatieproces. Japanners hebben de smaken van miso grofweg in drie soorten verdeeld: shiromiso (witte miso), akamiso (rode miso) en awasemiso (gemengde miso).

Waarom is het zo gezond?

In het fermentatieproces worden de complexe proteïnen, vetten en koolhydraten in de sojabonen afgebroken. De aminozuren die hierdoor ontstaan bevorderen je darmflora en je spijsvertering. Een goede darmflora zorgt ervoor dat je lichaam de voedingsstoffen uit je eten goed opneemt en je het makkelijk kunt verteren. Ook maakt je darmflora vitamines aan en beschermt het je tegen ziekteverwekkers van buitenaf.

Kortom, hoe beter je darmflora werkt, hoe hoger je weerstand. Bovendien zit de misopasta vol met ijzer, calcium, potassium, vitamine B en proteïnen.

Probeer het zelf

Je kunt lekker rondneuzen in de Aziatische toko in de buurt, maar ook in de appie vind je verschillende soorten miso pasta's. Je kunt deze Japanse krachtpatser voor je weerstand gebruiken om je gerechten op smaak te brengen. Misosoep is een klassieker, hoe donkerder de soep, hoe zouter en voller van smaak.

Wij hebben een heerlijk recept voor een vegetarische misosoep die je in een handomdraai op tafel zet. Onze favoriet is de gegrilde miso aubergine op de kaart bij De Japanner. Gelukkig heeft chef-kok Tosao van Coevorden, het recept voor deze ‘Nasu Dengaku’ gedeeld zodat jij het thuis ook kunt namaken.

Even geen tijd om uitgebreid te koken, maar wel behoefte aan wat extra vitamines? Gebruik dan een beetje misopasta in je springrolls en klaar ben je. Ook lekker door pastasaus!

Volg ELLE Eten al op Facebook en Instagram en blijf altijd op de hoogte!

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat