That's it! Dáárom eet je dus altijd te veel tijdens het kerstdiner

Jij weet dit jaar wel beter, thanks to psychology.

Sunk cost: de reden van te veel eten tijdens het kerstdiner
SarsmisGetty Images

Veel en lekker eten: daar gaat de kerstverlichting in ons hoofd van aan. Alleen, er is één onderdeel van Kerst dat we steevast vergeten: de overdaad en het lamlendige, volle gevoel achteraf. Dat nooit meer, met behulp van deze kennis.

Kersttoetjes en chocolade

Waarom doen we dat nou? Je merkt dat je vol begint te raken, maar toch pak je nog zo'n lekker chocolaatje, want 'die zijn alleen met Kerst verkrijgbaar' en dat toetje ga je wel proeven, want 'weet je hoeveel moeite daarin zit?'. Herkenbaar?

Sunk cost-theorie

Volgens de sunk cost-theorie, of de theorie van 'gezonken kosten', is onze keuze voor het wel of niet nemen van de volgende hap, niet zo vrijwillig als we denken. Onbewust baseren we die namelijk op eerder gemaakte emotionele en financiële 'investeringen'. Denk bijvoorbeeld aan een bioscoopfilm waar je net vijftien euro voor hebt betaald. Loop je dan weg als die film niets aan blijkt te zijn?

Te veel kersteten

Denk nu even aan de gemaakte 'kosten' voor het kerstdiner. Je hebt moeite gedaan, je moeder maakt haar special en de inkopen waren best prijzig. 'Wil niemand het laatste beetje? Zonde.' Allemaal ongemerkte overtuigingen om meer te eten. We vergeten dat het niet hóeft. Je moeder maakt nog wel een keer iets lekkers, je bord hoeft niet per se leeg en volgende week liggen er alweer paaseieren in de winkel.

Positief eten

Nu je weet hoe dit mechanisme heet, zal je het vast herkennen. Dat helpt, maar misschien niet genoeg. Volgens consumentenpsycholoog.nl maakt een sunk-cost ons namelijk niet blij en in die staat maken we niet de beste keuzes. Zijn advies is dan ook om tijdens het diner te focussen op de dingen waar je van geniet. Het lekkers dat je al gegeten hebt, de fijne mensen en de sfeer. In die toestand maak je betere keuzes en heb je minder last van sunk-costs.

Tja…daar is-ie weer: 'stay positive'. Houd die even vast tijdens de héle feestdagenperiode.

Bron: consumentpsycholoog, TIME

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat