Dit zijn de voordelen van plantaardige zuivel voor je lichaam

't Is niet alleen lekker en duurzaam hoor.

image
Abbot Kinney's

Plantaardige zuivel? Daar krijg je pas spierballen van. Echt waar. Dierlijke zuivel vervangen door plantaardige heeft tal van voordelen voor je lichaam. Lees, leer en kijk eens anders naar het alsmaar groter wordende zuivelschap. Daar staat namelijk tegenwoordig een splinternieuwe eiwitbom tussen: Abbot Kinney's Coco Greek Style.

(On)gezonde vetten

Goed, terug naar die voordelen. Allereerst bevatten melk en melkproducten zoals yoghurt en kaas een aardige hoeveelheid verzadigde vetzuren. Deze rakkers verhogen de kans op cholesterol en hart- en vaatziekten. Plantaardige zuivel bevat veel minder verzadigde vetten en weer meer onverzadigde vetten. Dit zijn gezonde vetten die we nodig hebben om bepaalde vitamines binnen te krijgen. Wil je dus een beetje zorg dragen voor je hart, dan kies je voor plantaardige zuivel.

Laag in suikers

Dat suikers niet goed voor je zijn, weten we inmiddels. We doen allemaal een poging om minder te snoepen. Maar wist je dat er in zuivel redelijk wat suikers verstopt zitten? Plantaardige varianten bevatten van nature veel minder suikers. Als je voor de ongezoete variant gaat dan hè.

Plantaardige eiwitten

Er is nogal wat te doen rondom het eten van eiwitten binnen een vegetarisch of veganistisch dieet. Sommige mensen zijn er van overtuigd dat plantaardige producten minder eiwitten bevatten, maar dat is dus lang niet altijd het geval. Het is wel goed om je er van bewust te zijn dat plantaardige eiwitbronnen niet altijd het volledige aminozurenspectrum bevatten. Om die reden is het aan te raden om verschillende plantaardige bronnen met elkaar te combineren en eventueel aanvulling te zoeken in een plantaardig eiwit supplement.

Lactosevrij

Bonuspunt: plantaardige zuivel is lactosevrij. En dat is handig bij een lactose-allergie. Lactose is een stofje dat in dierlijke zuivelproducten zit. Bij een allergie kan het niet goed worden afgebroken door de darmen, waardoor je een opgeblazen gevoel krijgt. Dat brengt behoorlijk wat ongemak met zich mee, ook voor de mensen om je heen... Door voor plantaardige varianten te kiezen, voorkom je dit vanzelfsprekend. Jij blij, wij blij.

Smaak

Niet geheel onbelangrijk: plantaardige zuivel is tegenwoordig heel lekker. Er was echter één variant die we nog misten in het schap: Griekse yoghurt. Dat goedje staat erom bekend dat het spierballen kweekt vanwege z'n grote hoeveelheid eiwitten.

Gelukkig had Abbot Kinney's onlangs een smaakvol eureka-moment. Het plantaardige zuivelmerk lanceerde de honderd procent biologische Griekse yoghurt: Coco Greek Style. De plantaardige vervanger voor Griekse yoghurt is gemaakt op basis van kokos en verschillende yoghurtculturen. Het bevat hetzelfde proteïne- en vetgehalte als een gewone Griekse yoghurt. Dit resulteert in een dikke, romige yoghurt met een fris zuurtje. Perfect als ontbijt of snack na het sporten. Maar als we een kleine tip mogen geven, doet een dikke dot van deze Griekse goddelijkheid het ook lekker op een portie nacho's.

Lage CO2-uitstoot

Naast onze eigen gezondheid, is die van de natuur ook belangrijk. We kunnen er niet omheen. Je steentje bijdragen is makkelijker dan je denkt. Door plantaardige zuivel te kiezen, draag je bij aan een betere wereld. De CO2-uitstoot van plantaardige producten is bijna voor de helft kleiner dan die van dierlijke producten. Dat maakt de keuze voor plantaardige zuivel een stuk makkelijker, toch?

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat