Busted! De grootste voedselmisvattingen

Want we horen een hoop in voedsel-land, maar wat is nou écht onzin?

misvattingen eten
AlexRathsGetty Images

We nemen de grootste misvattingen van voedsel onder de loep. Want zeg nou zelf: we horen een hele hoop, maar wat ervan is nu echt waar? Dít in elk geval niet.

Gezond eten betekent weinig vet

Te beginnen met de gedachte dat gezond eten vetarm is - en vice versa. Dit hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. Veel producten die worden geadverteerd als vetarm, worden ondertussen volgepropt met zout, onnodige toevoegingen en suiker. En dat is niet echt wat je gezond noemt.

Alleen vers fruit telt voor de ADH

Om genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen, wordt aangeraden om iedere dag minstens twee stuks fruit te eten. Moeite met het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid? Het is een fabel dat alleen vers fruit meetelt. Naast verse stukken, tellen verse sappen, diepvriesfruit, ingeblikt fruit en gedroogd fruit ook mee. Let op: ga nu niet helemaal los met gedroogd fruit. Het bevat namelijk een flinke hoeveelheid suikers en de vitamine C gaat door het drogen verloren. Een paar dadels als snack of wat rozijnen door de muesli: een handje per dag van het gedroogde spul is voldoende.

Daarbovenop telt een dessert op basis van fruit, zoals appeltaart of een fruitcrumble, ook mee. Echt goed voor de taille is 't niet, maar bevatten de toetjes een behoorlijke hoeveelheid fruit? Dan tellen ze gewoon mee bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Wellicht toch een nagerecht bestellen dan maar?

Biologisch voedsel is altijd gezond

Net zoals een vetarm etiket niet per se duidt op een gezond tussendoortje, geldt dat ook voor het label 'biologisch'. Oké, biologisch voedsel kan gezonder zijn dan niet-biologische versies, maar het label sluit niet uit dat er alsnog aanzienlijke porties zout, suiker of verzadigde vetten aan worden toegevoegd.

Dezelfde misvatting geldt voor een etiket waarop staat dat het product natuurlijke ingrediënten bevat. Een product met fruitsmaak kan beweren dat er echt fruit inzit, maar de hoeveelheid ervan kan minimaal zijn. Of er kunnen naast fruit, andere ingrediënten inzitten waar je lijf lang niet blij van wordt. Check de etiketten dus om er zeker van te zijn dat de biologische producten echt zo gezond zijn als ze lijken.

Veganistisch voedsel is altijd gezond

Veel mensen zien het woord 'vegan' op het etiket en gaan ervan uit dat het supergezond is. Maar inmiddels zijn er volop ongezonde plantaardige producten op de markt, die net zo goed te veel vet, zout of zoetmakers bevatten als niet-vegan producten. Dat iets veganistisch is hoeft dus niet te betekenen dat het gezond is.

Met cravings zegt je lichaam dat 't iets nodig heeft

Een groot misverstand over het snakken naar - vaak ongezond - voedsel is dat het de manier is waarop ons lichaam ons vertelt dat we bepaalde voedingsstoffen missen. Mooie theorie, maar die gaat alleen op als je een hert of eland bent. Die voelen zich namelijk aangetrokken tot eten wat bepaalde voedingsstoffen leveren die ze nodig hebben, maar jíj niet. Die chocoladereep heeft je lichaam heus niet nodig: de gedachte dat ons lichaam het nodig zou hebben, helpt vooral om de schuldgevoelens bij het eten ervan te verminderen.

Bruine suiker is gezonder dan witte suiker

Een bekende misvatting is het idee dat bruine suiker gezonder is dan de witte variant. Hoewel bruine suiker sporen van mineralen bevat, zijn deze in werkelijkheid zo minimaal dat ze geen echt voordeel voor onze gezondheid betekenen. Bruine suiker is nog steeds gewoon suiker, wat dezelfde gezondheidsrisico's en calorieën met zich meebrengt als witte suiker.

De calorieën die je 's avonds eet maken je dik

Hier kunnen we kort over zijn: calorieën zijn calorieën, en het maakt niet uit hoe laat je ze eet. De hoeveelheid calorieën die je er naar binnen werkt, dat is waar het om draait. Zo, is dat ook weer de wereld uit.

Bron: RealBuzz.com

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat