Vitamine B12 in voeding: waarom is het zo belangrijk?

Een tekort heb je als vega of vegan zo te pakken, en dat is niet mis.

Dit is waarom B12 belangrijk is
Eugen Wais / EyeEmGetty Images

Of je nu veganist, vegetariër of een alleseter bent: vitamine B12 is nodig voor een gezond leven. Het heeft essentiële functies voor ons lichaam, waardoor het belangrijk is dat je er genoeg van binnenkrijgt. Maar wist je dat ongeveer een derde van de bevolking de aanbevolen dagelijkse dosis B12 niet bereikt? En een tekort kan vervelende gevolgen hebben. We geven je een les B12.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine en wordt aangemaakt door micro-organismen. Deze leven onder andere in de darmen van dieren, in de grond en in het oppervlaktewater. De mens kan zelf wel B12 aanmaken, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet meer kan worden opgenomen door ons lichaam. Voor B12 zijn we dus afhankelijk van voeding. En dan voornamelijk dierlijke producten.

Vitamine B12 in groente en fruit

Maar ook in plantaardige producten komt B12 voor. Neem bijvoorbeeld peterselie, zeewier en rode bessen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is deze vorm van vitamine B12 echter helaas niet werkzaam voor de mens. Dit komt omdat het B12-analogen zijn die wel erg lijken op vitamine B12, maar geen actieve vorm van de vitamine zijn. En wat er wel aan vitamine B12 in zit, is zo weinig dat het onmogelijk is om aan onze dagelijkse behoefte van de vitamine te voldoen.

Vitamine B12 in voeding

Vroeger kregen we vitamine B12 binnen door het drinken van water uit de natuur en het eten van ongewassen groenten. Maar omdat we tegenwoordig zo hygiënisch leven, krijgen we vrijwel geen B12 meer binnen uit 'besmet' voedsel of water. De meeste mensen krijgen tegenwoordig enkel nog B12 binnen via dierlijke producten. Dieren nemen vitamine B12, in tegenstelling tot de mens, wél op. Hierdoor komt het in vlees, vis, eieren en zuivel terecht. En op die manier weer bij ons.

Wat doet vitamine B12?

Oké, B12 krijgen we dus binnen via dierlijke producten. En het is belangrijk. Maar waarom eigenlijk? Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, die nodig zijn om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast helpt het ons zenuwstelsel gezond houden en draagt het bij aan je concentratie, leer- en denkvermogen. Tot slot helpt het tegen vermoeidheid, zorgt het voor een goede energiestofwisseling en algehele gemoedstoestand. Dat klinkt serieus, niet?

B12-tekort

Een tekort is dan ook absoluut niet wenselijk en leidt tot bloedarmoede. Hierdoor kun je last krijgen van moeheid, hartkloppingen of neurologische problemen, zoals tintelingen in de vingers, geheugenverlies of spierzwakte. Dat is niet wat je wilt. Al krijgen veel mensen te weinig B12 binnen, komt een tekort gelukkig maar weinig voor. Ons lichaam kan de vitamine namelijk opslaan en heeft dus een voorraadje. Hierdoor merk je een tekort pas op na een paar maanden of zelfs een jaar.

B12-supplementen

Een mens moet minimaal drie microgram B12 per dag binnenkrijgen. Het gebruik van vitaminesupplementen is voor de meeste mensen niet nodig, omdat het geen extra gezondheidsvoordeel oplevert als je het gewoon via voeding binnenkrijgt. Eet je veelal plantaardig? Dan wordt wel aangeraden om B12-supplementen te slikken of producten te eten met toegevoegd vitamine B12. Zorgen om een teveel aan de vitamine is niet nodig, omdat het lichaam er zelf voor zorgt dat dit niet wordt opgenomen.

Bron: PlantBasedNews.org, Voedingscentrum.nl

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat