Ha! Is hennepzaad écht goed voor je?

Of trappen we er massaal in?

hennepzaad
bhofack2Getty Images

Hennepzaad kennen we als klein zaadje met een heleboel fijne eigenschappen. Door de bron van proteïne, vezels en essentiële mineralen, lijkt alles koek en ei. Maar is het ook daadwerkelijk zo gezond als we denken, aangezien hennep familie is van de marihuanaplant?

Wat is hennep?

Hennep komt van de hennepplant. Technisch gezien is het een noot en het heeft dus ook een lichte, nootachtige smaak. Het spul is multi-inzetbaar. Naast dat je er olie, proteïnepoeder en plantaardig melk van kunt maken, kun je er salades en smoothies ook een oppepper mee geven.

Eindeloos variëren dus, met hennep. Maar de gezondheidsvoordelen ervan, dát is heel iets anders.

High van hennep?

De hennepplant komt van dezelfde plantensoort als marihuana, Cannabis Sativa L. De werkzame stof in marihuana, THC, wordt ook gevonden in hennepzaad. Reden tot paniek? Welnee. Tegenover een hoeveelheid THC van 5 tot 30 procent in marihuana stelt de concentratie van 0,3 procent in hennepzaad weinig voor. Wanneer je normale hoeveelheden hennepzaad eet zal de concentratie THC geen effect hebben. Niets om je zorgen over te maken dus.

Bron van proteïne

Hennepzaad is een topper van een eiwitbron. Met drie eetlepels door je maaltijd zit je al gauw op tien gram proteïne. Het bijzondere aan hennepzaad is dat het een van de weinige plantaardige voedingsmiddelen is die een complete eiwitbron is. Dit houdt in dat het alle negen essentiële aminozuren levert en die heb je weer nodig om eiwitten op te bouwen. Goed bezig, hennep.

Meervoudige onverzadigde vetten

Je lichaam moet essentiële vetzuren uit voeding halen, zoals vette vis. Maar ook plantaardig hennepzaad bevat belangrijke omega 3-vetzuren. Van deze vetten smult je brein en ze helpen je hart- en bloedvaten gezond te houden. Eet je geen vlees of vis? Dan is hennepzaad dus een ideaal alternatief om aan deze vetzuren te komen.

Vezels

Hennepzaad kent twee varianten: gepeld of ongepeld. Beiden zitten vol met vezels, maar de ongepelde variant doet het nét iets beter en bevat er meer. Na het eten van hennepzaad kan je spijsvertering weer lekker aan de gang. En dat betekent feest voor je darmen.

Vitamines en mineralen

Tot slot zit hennepzaad boordevol mineralen en vitamines. Het bevat onder andere magnesium, wat een grote rol speelt bij botopbouw. En het is ook rijk aan ijzer, wat het immuunsysteem ondersteunt. De B-vitamines in hennep helpen om je energieker te voelen.

Hennep maakt gelukkig

Als bonus is hennep een booster van het gelukshormoon serotonine. De omega 3-vetzuren in hennepzaad hebben een positief effect op de aanmaak van dit hormoon. Serotonine heeft invloed op je eetlust, stemming en emoties. Het stofje helpt depressieve gevoelens tegen te gaan.

Hennepzaad is dus niet alleen voedzaam, maar je wordt er létterlijk blij van. En nee, niet high dus. Tegenwoordig is hennepzaad overal te koop, dus op naar de buurtsuper en scoren die hap.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat