Waarom we massaal aan de kimchi moeten

't Spul is meer dan alleen lekker.

kimchi 
ShaiithGetty Images

Kimchi is een oeroud gerecht dat de afgelopen jaren ontzettend populair is geworden, buiten thuisland Korea. Die bekendheid is niet uit de lucht komen vallen: er zijn maar weinig gerechten waar je lichaam zó blij van wordt als van kimchi. We schotelen je de gezondheidsvoordelen voor.

Kimchi

Even terug naar de basis, voor als je nog niet bekend bent met het Koreaanse bijgerecht. Behalve dat het goedkoop, lang houdbaar en goed voor de gezondheid is, heeft kimchi een unieke smaak. Het is pittig gekruid, zoet en tegelijkertijd een beetje zout, gemberachtig, knoflookachtig… en dit alles met een friszure ondertoon. Één groot Koreaans feest daar in je mond. Je eet het bij ramen, rijst of dumplings. Maar met kimchi kun je eigenlijk alle kanten op.

Vitamines en mineralen

Bij het maken van kimchi is geduld een schone zaak. Het fermentatieproces kan namelijk dagen tot maanden duren. Maar dan heb je ook wat.

Kimchi is een goede bron van essentiële vitamines en mineralen. Het hoofdingrediënt is napa kool – wij kennen 't als Chinese kool – en dit is een fijne bron van vitamine K, C en B6. Daarnaast helpt kool het lichaam om vitamines en mineralen op te nemen. Ook zit kimchi vol antioxidanten en bij het fermenteren komen ook nog eens de vitamines A, B1, B2 en C vrij. Als kerst op de taart is kimchi rijk aan vezels, calcium, kalium en ijzer. Ja, dat Koreaanse spul heeft het allemaal.

Spijsvertering

Kimchi is een handige manier om je spijsvertering te bevorderen. Omdat de groenten gefermenteerd zijn, hebben ze probiotische eigenschappen. Die zijn weer goed voor je darmflora en versterken je immuunsysteem. Hierdoor helpen ze bij ontstekingen en dragen ze bij aan een goede spijsvertering. Je zou kunnen zeggen dat kimchi een soort natuurlijke probioticum is.

De Chinese kool staat bekend om haar kwaliteit om te ontgiften en afvalstoffen af te voeren. Het geeft je darmen als het ware een flinke schoonmaakbeurt en door de grote hoeveelheid vezels, helpt de kool verstopping te voorkomen. Dat smaakt naar meer.

Cholesterol

En er ís ook meer. Want uit een onderzoek is gebleken dat kimchi helpt bij het verlagen van het cholesterolniveau van het lichaam. De verwerkte knoflook en kool zijn rijk aan zuiverende stoffen die vetophoping in de slagaders en het risico op hartaandoening verminderen.

Al overtuigd van dit übergezonde bijgerecht? Wij hebben in ieder geval genoeg reden om een bezoek aan de Aziatische toko te brengen en een paar potten kimchi in te slaan. Of om het gewoon zelf te maken. Met behulp van dit recept van Kim Chi Wow weet je in ieder geval zeker dat het een goede wordt.

Bron: University Health News, Medisch Dossier, TheDailyMeal

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat