Dít gebeurt er als je stopt met suiker eten

Is het positief of juist niet..?

Pattern Sugar Cubes on a Pink Background
jastrijebphotoGetty Images

Je hebt vast al vaak gehoord dat suiker de duivel is en alleen maar slechts veroorzaakt. Oké, dat is misschien wat overdreven, maar toch wordt het eten van teveel suiker geassocieerd met allerlei lichamelijke klachten.

Diverse onderzoeken tonen aan dat een teveel aan suiker kan bijdragen aan verhoogd cholesterol, tandbederf, diabetes type 2 en hartproblemen. Lees het nog eens rustig, want dat is nogal wat.

Hoeveel suiker mag je eten?

Allereerst is het belangrijk dat het hier gaat om toegevoegde suiker zoals kristalsuiker, basterdsuiker, poedersuiker, honing, maple syrup, agavesiroop, kokosbloesemsuiker. We behandelen hier niet de natuurlijke suikers uit bijvoorbeeld zuivel en fruit. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om het consumeren van suiker op een dag te beperken tot tien procent van het totale aantal calorieën op een dag. Voor een volwassen vrouw die dagelijks tweeduizend kcal op een dag eet, betekent dit maximaal vijftig gram suiker.

Wat gebeurt er als je stopt met suiker eten?

Of je nou cold turkey wilt gaan, of gewoon wat minder taart naar binnen wilt werken, deze dingen kun je ervaren als je mindert met suiker eten:

1. Je vreetbuien worden (tijdelijk) erger

          Je lichaam is gewend aan dat bakje vla na het eten of die zure mat na je lunch, dus als je dat niet meer doet, is er een leegte. De behoefte aan suiker zal na een tijdje verdwijnen. De truc is om die eerste drang naar suiker te weerstaan en in je hoofd te houden dat dit ook weer verdwijnt.

          2. Je bloedsuikerspiegel gaat op en neer

          Een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je je moe en futloos voelt. Als je toegevoegde suiker vervangt door vezelrijke koolhydraten zoals fruit, en je inname van proteïne en gezonde vetten opschroeft, zal dat je helpen je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, vertelt voedingsdeskundige Lisa Young.

          3. Je humeur wordt beter

          Als je bekend staat om je mood swings, waarschuw je omgeving dan voordat je stopt met suiker eten. Want in dat geval kunnen die buien tijdelijk erger worden. Dit onderzoek heeft overigens aangetoond dat even iets met suiker eten als je een dip hebt op een drukke dag, helemaal niet handig is. De suiker zorgt er namelijk voor dat je je binnen een uur slaperig voelt. Je kunt op zo'n moment beter een handje noten en rozijnen eten.

          4. Je smaak wordt beter

          Hoewel je misschien liever een stuk taart dan een schaal fruit naar binnen werkt, na een tijdje zonder suiker zal je smaak veranderen en zul je de natuurlijke zoetheid van fruit meer waarderen. Je zult versteld staan van hoe blij je wordt van een fruitsalade als toetje. En hoe vreselijk zoet dat schaaltje vla eigenlijk smaakte, mocht je dat nog eens aandurven. Helemaal niet lekker.

          5. Op lange termijn wordt je hart gezonder

          De motor van je lichaam is misschien wel de belangrijkste reden om te stoppen met suiker. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat volwassenen die 17 - 21% van hun dagelijkse calorieën uit toegevoegde suiker halen, 38% meer kans hebben op het ontwikkelen van een hart- of vaatziekte, dan mensen die zich houden aan de maximale hoeveelheid suiker. Teveel suiker eten zorgt vaak voor een hoge bloeddruk en verhoogd cholesterol, wat natuurlijk funest is voor je rikketik.

          Hoe kun je stoppen met suiker eten?

          Je hoeft suiker echt niet helemaal te elimineren uit je dieet en al helemaal niet van de ene op de andere dag. Langzaam afbouwen is het beste. Als je bijvoorbeeld meerdere glazen frisdrank per dag drinkt en je een maand nodig hebt om dit af te bouwen naar één of twee per dag, is dit net zo effectief.

          Hierbij wat tips op je op weg te helpen:

          • Stop met suiker toevoegen aan je eten. Strooi bijvoorbeeld eens kaneel in je koffie in plaats van suiker of eet je havermout met vers fruit.
          • Maak van fruit je nieuwe BFF. De zoetheid van fruit kan je helpen om af te kicken van suiker. Mix een overrijpe banaan door je pannenkoekenbeslag en je hebt geen suiker of stroop meer nodig. En een lekkere fruitsalade met limoenrasp en gebakken kokos is echt veel lekkerder dan die vanillevla.
          • Pas op voor verborgen suiker. In heel veel eten zit toegevoegde suiker. Denk aan brood en pastasauzen. Lees dus altijd goed de labels in de supermarkt en maak zoveel mogelijk zelf.

            En als je toch een keer mag cheaten van jezelf: kies dan iets wat je heel erg lekker vindt en geniet er optimaal van. Want hey, als je jezelf niet kietelt...

            Advertentie - Lees hieronder verder
            Meer van Wist je dat