Kun je een vitaminetekort compenseren met voedingssupplementen?

Hoog tijd om die medicijnkast eens onder de loep te nemen.

vitamine tekort voedingssupplementen
Towfiqu PhotographyGetty Images

Laten we eerlijk zijn: het lukt niet elke dag om aan 200 gram fruit en 250 gram groente per dag te komen. In dat geval kun je vitaminen en mineralen tekort komen. Een bezoek aan de drogist leert ons dat voor elk vitaminetekort wel een pil bestaat. Maar kun je een tekort aan groente en fruit eigenlijk compenseren met dit soort voedingssupplementen? We vroegen het voedingsdeskundige Nicole Kroes, van GoedDoorFood.

Vitaminetekort? Wisselwerking is key

Iedereen weet dat groente en fruit goed zijn voor onze gezondheid. Dat komt doordat er in die sinaasappel of dat stronkje witlof een wisselwerking plaatsvindt tussen onder andere vitaminen, mineralen, bioactieve stoffen en voedingsvezels. De wisselwerking tussen de stoffen in groenten en fruit, is niet na bootsen in chemisch geproduceerde voedingssupplementen. De hoeveelheid en combinaties van deze stoffen zijn, tot op de dag van vandaag, namelijk niet te achterhalen. Daarom is het slikken van een pilletje niet het antwoord als je fruitschaal weer eens leeg is.

Zijn voedingssupplementen zelfs ongezond?

Sterker nog, het gebruik van voedingssupplementen kan er zelfs toe leiden dat je teveel van bepaalde vitaminen of mineralen binnenkrijgt. In veel supplementen ligt de dosering van vitaminen namelijk ver boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Als je langdurig elke dag meer dan deze hoeveelheid binnenkrijgt, kan dat zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid.

Vitamine B12-tekort

Een uitzondering op de regel is wanneer je geen dierlijke producten eet. Dan heb je namelijk extra vitamine B12 nodig. B12 is een geïsoleerde vitamine, wat inhoudt dat de bestandsdelen dezelfde werking hebben als de vitamines en mineralen die in voeding voorkomen. B12 in pilvorm wordt door het lichaam zelfs beter opgenomen dan B12 uit voeding.

Vitamine D-tekort

Een tweede uitzondering is vitamine D. Vooral jonge kinderen en ouderen hebben hier nogal eens een tekort aan. Ons lichaam maakt vitamine D aan vanuit zonlicht. Die zon laat zich in ons kikkerlandje, zeker in de winter, niet altijd zien. Zwangere vrouwen hebben ook extra vitamine D nodig, evenals foliumzuur.

Vitaminepillen: ja of nee?

Concluderend kunnen we zeggen dat voedingssupplementen een tekort aan groente en fruit niet kunnen compenseren, uitzonderingen daargelaten. Het toch innemen van dit soort pillen heeft geen effect op je gezondheid en kan zelfs schadelijk zijn. Mocht je op momenten dat gezond eten erbij inschiet, toch een multivitamine willen slikken, let dan altijd goed op dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt. Maar besef je dat het slikken van een pil niet hetzelfde effect heeft als het eten van een banaan.

Klik hier voor meer van GoedDoorFood.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat