Koolhydraat-arm eten: is dat wel zo’n goed idee?

We vroegen het aan een voedingsdeskundige.

koolhydraatarm
Getty Images

Met het bikiniseizoen dat voor de deur staat, hoor je het overal: ‘Ik eet geen koolhydraten’, of ‘Ik doe even low carb’. Veel mensen denken dat ze door het aanwijzen van een boeman in hun dieet, kilo’s kwijt kunnen raken. Maar wat zijn koolhydraten nou eigenlijk? Waar zitten ze allemaal in en bestaan er misschien ook goede en slechte varianten van deze zogenoemde boeman? En is het wel zo verstandig om koolhydraat-arm te eten? We laten voedingsdeskundige Nicole Kroes van GoedDoorFood aan het woord.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn de grootste energiebron voor het menselijk lichaam. Ze komen niet alleen voor in voedingsmiddelen zoals pasta, brood, aardappelen, snoep en chips, maar ook in groenten, fruit en peulvruchten. Verteerbare koolhydraten worden tijdens de spijsvertering afgebroken tot steeds kleinere deeltjes. Deze deeltjes worden uiteindelijk als glucose in het lichaam opgenomen. Dit levert energie op voor bepaalde lichaamsfuncties. Onze hersenen bijvoorbeeld, kunnen niet zonder glucose. Er bestaan ook niet-verteerbare koolhydraten, dat zijn voedingsvezels. Deze kunnen niet door het lichaam worden opgenomen, maar zijn wel belangrijk voor de werking van de darmen.

Snelle koolhydraten

Er is een verschil tussen snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten zitten in bijvoorbeeld witbrood, chips, gebak en frisdrank en worden direct in het bloed opgenomen en opgeslagen als vet. Deze koolhydraten worden ook wel lege koolhydraten genoemd, omdat ze geen voedingswaarde bevatten en het lichaam veel moeite heeft met het verwerken ervan. Ze laten je bloedsuikerspiegel heel snel stijgen, maar kort daarna ook weer snel dalen. Dit zorgt voor een hongergevoel en een hogere vetopslag.

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkorenpasta en -brood, haver en verschillende groenten. Om deze te verteren heeft je lichaam tijd nodig. Je bloedsuikerspiegel stijgt minder snel, waardoor je langer verzadigd bent. De kans is groot dat alle glucose gebruikt wordt of als energievoorraad in de lever of spieren wordt opgeslagen. Op die manier vindt er geen vetopslag plaats.

Koolhydraatarm eten – een goed idee?

We kunnen er kort over zijn, het antwoord op deze vraag is: nee. Voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon wordt geadviseerd om tussen de veertig en zeventig procent van je energie uit koolhydraten te halen. Het is daarbij dus alleen wel van belang dat je voor de juiste (langzame) koolhydraten kiest. Langzame koolhydraten passen prima binnen een gezonde leefstijl. Laat je koolhydraten weg dan loop je bepaalde vezels, vitaminen en mineralen mis.

Conclusie: koolhydraten zijn níet de boeman. Snelle koolhydraten kunnen dat wel zijn. Kies daarom bijvoorbeeld wél voor een volkoren broodje, maar laat die donut lekker liggen.

Klik hier voor meer van GoedDoorFood.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat