Huh? Versgeperste sapjes zijn dus helemaal niet zo gezond

Je kunt je fruit dus beter niet drinken.

image
Getty Images

Van die pakken sinaasappelsap en appelsap uit de supermarkt weten we inmiddels wel dat ze niet gezond zijn. Maar hoe zit het met het sap dat je thuis in de sapcentrifuge of slowjuicer maakt? Daar gooi je alleen maar stukken fruit in. En bovendien krijg je zo nog meer fruit binnen dan wanneer je slechts een appel eet. Alleen maar goed dan toch? Helaas blijkt niets minder waar.

Suiker

Het ongezonde van versgeperst sap zit hem vooral in de grote hoeveelheid suiker. Wanneer je een appel eet, heb je waarschijnlijk na één stuk genoeg. Dat komt omdat er in zo’n appel verschillende voedingsstoffen zitten die je een vol gevoel geven. Daar vertellen we zo meer over. Als je van zo’n appel een sapje wil maken, heb je er veel meer nodig om een goed glas te vullen. Je eet dus een stuk meer appels dan je normaal zou doen, en je krijgt dus ook veel meer suikers binnen dan wanneer je de aanbevolen twee stukken fruit op een dag eet.

Vitamines

Bovendien: waar versgeperst sap veel suikers bevat, heeft het juist niet zoveel vitaminen meer, dus ook daarvoor hoeft je geen vruchtensap te drinken. Heb je toch sap in huis gehaald? Bewaar de fles dan op een donkere plek, anders bevat het na een tijdje nog minder vitaminen. Vitamine C wordt namelijk afgebroken als het in contact komt met licht.

Vezels

Die vullende stoffen uit fruit die we eerder noemden? Dat zijn vezels. Om die gezonde stoffen binnen te krijgen kun je beter ook niet voor versgeperst sap te kiezen. Sapcentrifuges en slowjuicers filteren veel vruchtvlees uit het sap, en dit bevat juist de meeste vezels. Het pulp in sap bevat nog wel een klein beetje, maar natuurlijk nooit zoveel als een gewoon stuk fruit. En dat terwijl vezels juist zo goed voor je zijn: ze helpen bij een goede spijsvertering en zorgen er bovendien voor dat je je snel en lang verzadigd voelt.

Smoothies

En hoe zit het dan met smoothies? Hier worden de vezels niet uit gefilterd, en ook de vitamines blijven beter intact. Dat is waar, en daarom zijn smoothies iets gezonder dan sappen - al ligt het er daarbij wel aan wat je allemaal in die smoothie stopt. Wel drink je nog steeds meer dan je zou eten, en krijg je dus onbewust meer calorieën binnen. Daarom geldt voor beide dranken: drink het niet als vervanging voor stukken vers fruit.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat