Dit is het verschil tussen rode, zwarte en witte quinoa

We tippen je de makkelijkste, lekkerste en gezondste.

image
Getty Images

Wij zijn gek op quinoa. Het is gezond, rijk aan eiwitten en bovendien voor van alles te gebruiken. Breakfast bowl? Quinoa. Vullende lunch salade? Quinoa. Naast je groenten? Quinoa. Maar wanneer gebruik je welke kleur? En welke is het gezondst?

Witte quinoa

In je zoektocht naar quinoa vind je de witte sowieso. Dit is namelijk de meest voorkomende variant. Deze quinoa heeft vooral een milde, aardse smaak. Het is een goede vervanger voor granen zoals rijst of couscous, en is bovendien lekker snel klaar. Binnen tien minuten zet je een stomende pan op tafel, maar je kunt het ook laten afkoelen en koud serveren.

Rode quinoa

Deze quinoasoort is iets zeldzamer. Het rode vliesje rondom het zaadje geeft een zoete, nootachtige smaak en bevat bovendien meer vezels en andere voedingsstoffen, wat maakt dat hij nog gezonder is dan de witte variant. Ook de structuur is anders, want waar witte quinoa vooral zachter wordt na het koken, blijft rode quinoa harder en zelfs een beetje crispy. Hij is dan ook heel geschikt om te gebruiken in een roerbakschotels.

Zwarte quinoa

De zwarte quinoa is toch wel echt de parel onder de quinoa’s. Dankzij een uniek extra stofje, anthocyanine, een antioxidant, is dit de gezondste variant van de drie. De smaak is vergelijkbaar met die van rode quinoa, maar de structuur heeft nog meer bite. De perfecte toevoeging dus voor een crunchy salade. Helaas is deze zwarte parel iets minder goed te verkrijgen in Nederland. Dat komt omdat de quinoa moeilijker is om te verbouwen; het duurt langer voordat de zaadjes rijp zijn en de opbrengst ervan is minder.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat