Dit moet je weten over de voedingswaardetabel

Laat je niet misleiden: zo steekt je eten dus in elkaar.

Detail of Nutritional Facts Table
Vast PhotographyGetty Images

Grote kans dat je wel eens naar de voedingswaardetabel op de zijkant van een pak koekjes hebt gekeken. Je weet wel, dat kleine schema met nummers en vreemde woorden. Zo’n tabel kan je veel vertellen over een product, maar als je niet weet hoe je ze moet lezen, is het vooral heel verwarrend, en kan het ook nog eens misleidend zijn. Dit zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

Porties

Een voedingswaardetabel geeft meestal voor twee soorten gewicht de voedingswaarde aan: per honderd gram en per portie. Vooral dat per portie is handig, want dan hoef je zelf niet uit te rekenen hoeveel je nou eet. Toch is dat is een beetje een instinker. Want wat voor jou één portie is, kan op het label wel twee of meer porties zijn. Kijk maar naar een Twix. Jij eet waarschijnlijk, net als de meeste mensen, de twee repen in één keer op. Toch zijn die repen volgens de verpakking twee porties en krijg je dus een stuk meer calorieën binnen dan je misschien denkt.

Vetten, waarvan verzadigde vetzuren

Wanneer je op het label een hoog aantal vetten ziet staan, ben je misschien geneigd om het product terug te zetten. Daarom is het goed om te weten dat er goede en slechte vetten bestaan. Die goede vetten, ook wel onverzadigde vetten genoemd, heeft je lichaam juist nodig. Bovendien verlagen onverzadigde vetten het risico op hart- en vaatziekten.

De slechte vetten worden op een voedingswaardetabel ‘verzadigde vetzuren’ genoemd. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol en dat is niet goed voor je bloedvaten. Je kunt producten die vooral veel verzadigde vetten bevatten dus beter laten staan.

Referentie Inname

Vooral de referentie-inname kan verwarrend zijn, want veel mensen weten eigenlijk niet wat het betekent. Het geeft aan hoeveel voedingsstoffen je per dag nodig hebt voor een gezond voedingspatroon. Op te voedingswaardetabel vind je achter iedere voedingsstof een percentage. Dit percentage geeft aan hoeveel die stof bijdraagt aan de referentie-inname. Het is vooral informatief bedoeld, je hoeft hier vooral niet te veel aan vast te houden.

Ingrediëntenlijst

Als je de hele tabel hebt doorgespit, is er nog een kleine truc om te bepalen of een product gezond is of niet. De ingrediënten lijst bevat namelijk ook nog verborgen informatie: ze staan op volgorde van hoeveelheid. Het eerste ingrediënt is dus het meest aanwezig in het product, het laatste ingrediënt in de lijst het minst. Vooral producten waarop suiker helemaal vooraan staat, kun je beter vermijden.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat