Huh? Is een maaltijdsalade wel zo gezond?

Lekker gezond of vuile verraders.

Vegetarian lunch box. Broccoli, pumpkin, couscous salad, grilled eggplant and tomatoes. Healthy diet home food concept. Office food. On dark background, copy space
OksanaKiianGetty Images

Wat zijn ze handig, die maaltijdsalades. Geen zin om te koken? Maaltijdsalade. Lunch to go? Maaltijdsalade. Makkelijk, snel en je bent ook nog eens goed bezig, toch?

Één pot nat

Hoe gezond die maaltijdsalades echt zijn, is ingewikkelder dan je misschien denkt. Het is namelijk geen kwestie van één pot nat. Er liggen heel veel verschillende soorten maaltijdsalades in de winkel, en die hebben allemaal weer een andere samenstelling. Om te bepalen of de maaltijdsalade die je koopt écht gezond, moet je op een aantal dingen letten.

Boosdoeners

Het is natuurlijk niet de salade zelf die ongezond is. Het Voedingscentrum raadt aan om iedere dag tweehonderdvijftig gram groenten te eten, dus die blaadjes sla zijn van harte welkom. De toevoegingen, zoals kaas, vlees, en dressing daarentegen, zijn de boosdoeners. Een kleine hoeveelheid ervan is lekker en zorgt er bovendien voor dat de salade meer vult. Helaas wordt aan sommige maaltijdsalades veel van deze extra’s toegevoegd, waardoor de salade een hoger aantal calorieën krijgt.

Ongezonde gewoontes

Naast de toevoegingen zijn er ook een aantal gewoontes die je zelf misschien hebt wanneer je een maaltijdsalade eet, die ‘m ongezond maken. Zo kan het zijn dat je de salade eet als een toevoeging op een andere maaltijd. Dan is het belangrijk om de weten dat maaltijdsalades bedoeld zijn als volwaardige maaltijd, en dat een gerecht erbij behoorlijk veel extra calorieën oplevert. Zeker als je de bak salade ook nog helemaal opeet.

Wel gezond

Hoe zorg je nou toch voor een gezonde maaltijdsalade, als je echt geen zin of tijd hebt om te koken? Neem allereerst de tijd om te kijken naar de ingrediënten van de maaltijdsalades. Bevatten ze veel kaas of vlees, leg ze dan liever terug. Mocht het nou echt je lievelingssalade zijn, probeer dan wat minder van de kaas of het vlees toe te voegen. Hetzelfde geldt voor de dressing. Niet de hele inhoud van het zakje hoeft er per se overheen. Let ook op de portie die je neemt. Stop met eten als je vol zit, niet pas als de bak leeg is.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat