Is falafel gezond of houden we onszelf voor de gek?

Moeten we onze favoriete #proefdonderdag lunch opgeven?

falafel gezond
Getty Images

Falafel is een gerecht uit het Midden-Oosten gemaakt van kikkererwten, vermengd met kruiden en specerijen. Het mengsel wordt in ballen gedraaid en vervolgens gefrituurd of gebakken. Je kunt falafel los eten, maar het wordt vaker wel dan niet geserveerd met het eerder genoemde pitabroodje, plus hummus of tahini, en Israëlische salade.

Jazeker, falafel is gemaakt met kikkererwten en die zitten bomvol vezels... maar is het echt zo'n voedzame maaltijd? Onze collega's bij Women's Health zochten het uit.

Is falafel gezond?

'Er is geen goed of slecht als het gaat om eten,' zegt Robin Danowski, docent voedingsleer aan de universiteit van La Salle. 'Het hangt er altijd vanaf hoe je het klaarmaakt en hoeveel je ervan eet.'

Diëtiste Amy Shapiro zegt dat falafel perfect is voor mensen die wat vaker plantaardig willen eten, voor zowel hun lichaam als het milieu. Kikkererwten bevat veel eiwitten en vezels (één kopje bevat vijftien gram eiwit en veertien gram vezels). Plus, kikkererwten bevatten veel ijzer, magnesium, fosfor en vitamine B. De verschillende kruiden zoals komijn, koriander en kardemom zitten ook vol met ziektebestrijdende antioxidanten. 'Het is een voedzame maaltijd die de bloedsuikerspiegel stabiel houdt en suikercravings tegenhoudt,' zegt ze.

Frituur

Maar zelfs de gezondste voeding heeft altijd wat nadelen, en falafel is helaas geen uitzondering op deze regel. Ten eerste wordt de meeste falafel wordt gefrituurd in olie. En hoewel Shapiro zegt dat de olie vaak onverzadigd is, verhoogt het toch je calorie-inname aanzienlijk. Maar over het algemeen genomen wegen de nadelen van het frituren niet op tegen de voordelen van het product zelf.

Natriumgehalte

Maar dan is er ook nog het natriumgehalte. 'Als je een pitabroodje met falafel koopt in een restaurant of snackbar, kan het soms wel 1500 milligram natrium bevatten, wat eigenlijk al je maximale dagelijkse hoeveelheid is,' zegt Danowski. Dan hebben we het dus nog niet over de saus die je erop smeert.

Calorieeën

Wat betreft calorieën, is het belangrijker om te weten waar de calorieën vandaan komen dan hoeveel het er zijn. In het geval van falafel zijn de meeste calorieën afkomstig van vet, ongeveer achttien gram per honderd gram, aldus Danowski. En hoewel de meeste van deze vetten de gezonde, onverzadigde soort zijn, is dit wel iets om in je achterhoofd te houden als je bijvoorbeeld wilt afvallen.

Hoe kun je falafel gezonder maken?

De meeste mensen eten falafel on the go in een pita, en dat broodje is dan weer wat minder gezond. Ga in plaats van een witte pita voor een volkoren variant. Ook kun je de balletjes beter bakken dan frituren, als je die optie hebt. Als je toch liever wilt frituren, gebruik dan olie van goede kwaliteit die hoge temperaturen kan weerstaan, zoals druivenpitolie of avocado-olie. Vergeet ook de groente niet. Stouw je broodje lekker vol met vitaminen en top af met hummus, baba ganoush, of een frisse yoghurtsaus.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat