4x eten waar je brandend maagzuur van krijgt

Dat een midnight snack niet heel goed is voor het slanke lijf weet je waarschijnlijk wel. Maar wist je ook dat het maagzuur kan oproepen? Onze collega’s van Women’s Health zochten uit welk eten we in de avond beter kunnen vermijden.

image
Getty ImagesTiina & Geir

1. Alcohol

Niet geheel onverwacht, wel jammer. Helaas zorgt een glas van onze geliefde Chenin Blanc ervoor dat je slokdarm ontspant. Daardoor kan je lichaam je pas verorberde bord bietenrisotto met pecorino romano moeilijk in je maag houden, wat gegarandeerd zorgt voor maagzuur. Wat rennies mee tijdens een avondje ‘vino’s met de meiden’ is helemaal zo gek nog niet.

2. Frisdrank

Frisdrank is erg zuur en dat beschadigt de afsluitspier. De prik in de frisdrank zorgt voor meer druk in je maag. Vermijden dus als je geen zin hebt in oprispingen.

3. Chocolade

We horen je denken: Nee toch… ook chocolade? Ja, echt, we zijn er ook verdrietig om. Chocolade is rijk aan vet, en dat ontspant wederom je afsluitspier tussen je maag en je slokdarm. Ook de geliefde romige bruine blokken kun je ‘s avonds - alleen als je last hebt van maagzuur, anders niet natuurlijk - beter laten voor wat ze zijn.

4. Citrus

Citroen, en eigenlijk al het citrusfruit, maar ook groene appels bevatten een hoge zuurgraad. Een glas jus d’orange voor het slapengaan is vragen om moeilijkheden.

Wat kun je wel snacken

Je avondtrek kun je het beste stillen met eten met een lage zuurgraad. Een banaan of een kom suikervrije muesli met melk bijvoorbeeld. En dan zorgen dat we ons niet vergrijpen aan de gezouten karamel-brownies. Of heel eigenwijs choco-snacken, en dan de Zure Golf maar verdragen.

Bron: Women’s Health

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat