Ho! Stop met het weggooien van je bananenschil

Want dat pantser is nuttiger dan je denkt.

bananenschil
Getty Images

Een appel of peer eten we makkelijk met schil en al. Bij een banaan is dat toch anders: de schil is bitter en hard en verdwijnt daarom vaak meteen in de afvalbak. Zonde!

Koken met bananenschil

Met de schil van de populairste tropische vrucht van Nederland kun je namelijk heel lekker koken. In India is dit de normaalste zaak van de wereld: decennia lang wordt de schil gebruikt in verschillende gerechten. Tijd om de bananenschil ook hier een kans te geven. Wij zetten vijf recepten op een rij.

1. Bananenthee

Snijd beide uiteinden van de bananenschil en doe de schil in een pan. Voeg water toe, totdat de schil volledig onder water staat en kook ‘m tien minuten. Voilá, bananenthee. Je drinkt ‘m kaal of met melk of suiker.

2. Bananenschilsmoothie

Verwijder de uiteinden van een banaan, maar laat de schil zitten. Doe de banaan mét schil en al in de blender en voeg andere ingrediënten naar keuze toe, zoals kokosmelk, appel of mango.

3. Roerbakschotel: Kaya Tholi Thoran

Neem een verse bananenschil, het liefst nog groenig, en snijd deze fijn. Kook de gesneden bananenschil met kurkumapoeder en zout totdat ze de stukjes schil zacht zijn. Giet af. Doe de stukjes schil in een roerbakpan en voeg opnieuw kurkumapoeder maar ook mosterdzaad, currybladeren, kokosrasp, groene chili, knoflookteentjes en fijngestampte komijnzaad toe. Roerbakken en serveren met urad dal (zwarte mungbonen).

4. Augurk van bananenschil

Snijd een groene banaan in rechthoeken van ongeveer 1,5 bij 2,5 cm (zo krap komt het niet, zolang het maar lijkt op een augurk!). Stop de stukken schil in een pot met overgebleven ‘augurkensap’ (=pekel) en zet het twee dagen in de koelkast. Om je gerust te stellen: volgens Today smaakt het beter dan het klinkt!

5. Bananenschilchutney

Doe een bananenschil in een pan met kokend water en kook tot de schil zacht is. Doe de schil in een blender met komijnzaad (1/2 tl), gember (stuk van ong. 1 tot 2 cm), tamarinde (klein stukje), groene chilipeper (een halve) en water (1 el). Voeg zo nodig zout toe. Lekker met rijst. Het volledige recept vind je hier >

Rijk aan voedingsstoffen

Dat je van bananenschil iets heel lekkers kan maken, daar blijft het niet bij. Het is ook nog eens gezond. De schil is namelijk rijker aan belangrijke voedingsstoffen dan het vruchtvlees van de banaan zelf. Zo bevat het gele omhulsel meer magnesium en kalium maar ook meer vitamine B6 en B12. Twee vliegen in een klap.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat