Go nuts! Dit zijn de vijf gezondste noten

Meng ze door je muesli, bak er een taart van of eet ze uit het vuistje: deze kleine krachtpatsers doen niets dan goeds voor lichaam en geest.

deze-noten-zijn-het-gezondst-best-gezondheid-walnoten-amandelen-cashewnoten-pindas-pistache
fcafotodigitalGetty Images

Noten zijn toppers van eiwitbronnen en zitten vol met vezels, vitamines en antioxidanten. Je krijgt er energie van én ze beschermen tegen griep en verkoudheid. Dit zijn de gezondste op een rijtje.

Amandelen

Met 7 gram vezels per 100 gram zijn dit een van de vezelrijksten onder de noten. Een goede dus, voor de stoelgang. Ook maken de vezels ze vullend, dus amandelen zijn een uitstekend tussendoortje. Technisch gezien is de amandel geen noot, maar een zaad. Daarom zit hij vol nuttige voedingsstoffen, vitamines en antioxidanten.

Pistachenoten

Pistachenoten bevatten bètacaroteen, luteïne en zeaxanthine, drie carotenoïden die worden gelinkt aan het hebben van goede ogen. Ze zijn ook rijk aan vitamine E en ontstekingsremmende antioxidanten. Ook is uit een onderzoek gebleken dat het eten van pistachenoten een verhoogde hoeveelheid cholesterol in je bloed aanzienlijk zou kunnen verlagen.

Cashewnoten

Je komt ze steeds vaker tegen: in notenboters, taartbodems of energybars. Of juist in een hartig gerecht, zoals een curry. Niets is te gek voor de cashewnoot. En daar mogen we blij om zijn, want de multi-inzetbare cashewnoten zitten boordevol goede mineralen, zoals zink, koper en magnesium. Deze drie stoffen dragen bij aan een goed immuunsysteem, zenuwstelsel en spieropbouw.

Walnoten

Walnoten bevatten een hoge concentratie plantaardige omega-3 vetzuren, die de kans op hartaandoeningen verkleinen. Daarbij zijn walnoten ook een goede bron van natuurlijke, essentiële vetzuren. Dit zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken, maar wel nodig heeft om te functioneren. Bovendien heeft recent onderzoek uitgewezen dat een handje walnoten per dag het geheugen- en cognitieve functies zou kunnen verbeteren.

Pinda's

Officieel geen noot maar een peulvrucht. Ze bevatten de meeste proteïne uit dit rijtje èn zijn een goede bron van arginine, een aminozuur dat kan helpen de bloeddruk te verlagen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat