Health mythbusters: Soja, goed of slecht?

ELLE Etens health expert Sophia van Sorgen legt het voor eens en voor altijd uit.

Health mythbusters
Getty Images

Typ het woord ‘soja’ in in Google en je krijgt een mega grote hoeveelheid aan informatie. Artikelen die vertellen hoe fantastisch soja wel niet is en artikelen die vertellen waarom je het moet vermijden. Maar hoe zit het nu: is soja nou goed of slecht? ELLE Etens health expert Sophia van Sorgen legt het voor eens en voor altijd uit:

Persoonlijk vind ik het belangrijk genuanceerd over zaken te zijn en een simpel ja of nee is ook in dit geval lastig. Een reden om soja uit je dieet te schrappen is dat het phyto-oestrogenen bevat. Ons lichaam beschouwt deze als natuurlijke oestrogenen. Bij mannen kan dit leiden tot een schommelende testosteronspiegel, onvruchtbaarheid, afname van spermacellen en een verhoogde kans op kanker. Bij vrouwen kan het oestrogeen dominantie veroorzaken, wat weer gelinkt wordt aan onvruchtbaarheid, menstruatieproblemen en het risico op kanker en dan met name borstkanker.

Maar in Azië leven ze langer en gezonder, toch?

Hoe zit het dan met al die studies over Aziatische vrouwen die superveel soja eten en de lagere cijfers wat betreft kanker in dat deel van de wereld? Dat zit zo: veel Aziaten eten soja niet op de manier zoals wij dat doen. Zij consumeren voornamelijk gefermenteerde soja en dat is een heel ander verhaal. Want met het fermentatieproces worden een hoop toxines en antinutriënten die van nature in soja aanwezig zijn, uitgeschakeld.

De meeste producten in onze toko's en supermarkten - zoals sojasaus, edamame, tofu, tahoe, tempé, sojamelk en -yoghurt en vegaburgers - zijn helaas gemaakt van ongefermenteerde sojabonen. Maar... Ze bestaan ook gefermenteerd - dit staat dan wel aangegeven op de verpakking.

En dan dit nog...

Wat ook meespeelt is dat de inname van soja in de westerse wereld enorm is gestegen in een relatief korte tijd. Aziaten zoals Japanners en Chinezen eten al duizenden jaren soja. Onze westerse lichamen zijn daar helemaal niet aan gewend en vooral niet in zulke grote hoeveelheden.

Mijn voorzichtige advies; een beetje soja op z’n tijd kan zeker geen kwaad, maar let op dat je er niet te veel van binnen krijgt. Wil je meer lezen over soja en de werking ervan klik dan hier.

Healthy, gezond & lekker: misosoep als natuurlijke probiotica >

Heb je een leuke vraag over voeding en de werking ervan of wil je weten of iets echt is of een voedingsmythe? Stuur een mailtje naar actie@elleeten.nl o.v.v. ‘Sophia van Sorgen’ en wellicht beantwoordt Sophia je vraag in een volgende blog.
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat