Health Q&A: Gebruik jij wel genoeg kurkuma in je eten?

Of je ‘m nou geelwortel, kurkuma, koenjit, turmeric of turmeriek noemt, grote kans dat deze krachtpatser wel aanwezig is in je keuken, maar je ‘m niet vaak gebruikt. ELLE Eten’s health expert Sophia van Sorgen vertelt waarom je dat wel zou moeten doen.

Korkuma
Getty Images

Kleine gele zusje

De meeste mensen hebben kurkuma in poedervorm in huis. Maar je kan het ook vers kopen, dan ziet het eruit als het kleine zusje van gember in het geel. Het is een gangbare specerij in de Aziatische keuken en dan vooral in de Indiase. Het geeft de curry zijn karakteristieke gele kleur met een mild bittere smaak.

Gezondheidsaspecten

Maar wist je dat kurkuma ook een bijzonder krachtige antioxidant is? Daarbij heeft het ook nog eens een antivirale en antibacteriële werking. Er zijn wel meer dan tachtig verschillende kurkumaplanten. De meest gebruikte en tegelijkertijd de meest veelbelovende is Curcuma Longa, familie van de gemberplant (binnenkort meer over gember). Het gaat dan vooral om het stofje Curcumine, waarvan we nu al weten dat het ontstekingsremmend werkt en een beschermende werking heeft voor de celwanden.

In de traditionele Chinese kruidengeneeskunde en in de Indiase Ayurvedische gezondheidsleer wordt geelwortel veelvuldig gebruikt. Ook in de wetenschap is er steeds meer interesse in gezondheidsaspecten van de specerij, waarom en vooral hoe kurkuma werkt.

Rijst

Aarzel dus niet om kurkuma VEEL te gebruiken in je keuken. Ik gebruik het ook veel bij allerlei rijstgerechten, het geeft de rijst een heerlijke smaak en die mooie oker gele kleur.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Wist je dat