10x eiwitrijke tussendoortjes om mee te nemen

Maak ze eenvoudig klaar en geniet onderweg van een healthy en eiwitrijke snack.

Eiwitrijke tussendoortjes
Getty Images

Vlak voor je ochtendworkout of als middagsnack: gezonde tussendoortjes met veel eiwitten zijn de lekkerste manier om de dag door te knallen. Ze verzadigen en geven je een langere energieboost dan koolhydraatrijke opties. Dit zijn onze favoriete on-the-go snacks:

1. Fruitige kaas

Schep 75g hüttenkäse in een bakje en kies je favoriete fruit als topping; banaan, bessen, druiven of meloen zijn heerlijke combi’s.

2. Shake it

De mogelijkheden zijn eindeloos als het om eiwitshakes gaat. Met één scoop kun je alle kanten op: combineer bijvoorbeeld chocoladewhey met een ijskoffie of vanillewhey met een jus d’orange en wat ijsblokjes. Makkelijk én verfrissend.

3. Pompoenpitten

Zeker niet alleen voor Halloween, deze eiwitbommetjes uit de pompoen. Een flinke hand bevat al ± twaalf gram eiwit; de simpelste pre-workoutsnack!

4. Notenbrood

Ieder product waar we notenboter op kunnen smeren komt automatisch op ons favorietenlijstje, maar selderij staat wel heel hoog in het overzicht. Snij horizontaal door de helft en vul een paar stukken met wat notenboter (amandel, cashew, walnoot). Om het af te maken garneer je met wat rozijnen of amandelen. Ben je geen fan van selderij? Neem een groene appel.

5. Mini quesadilla

Het heeft misschien een minuutje bereidingstijd nodig, maar het zal het helemaal waard zijn, beloofd. Meng vijftig gram zwarte bonen met één theelepel salsa en een plakje chedderkaas. Vouw het mengsel in een kleine meergranen tortilla en bak kort in een koekenpan totdat de kaas gesmolten is. Wrap in een stuk folie om gemakkelijk mee te nemen.

Of probeer deze quesadilla >

6. Protein fluff

Was een gigantische hype onder de fitnessfanatici onder ons. Het ziet eruit als een toetje, maar wordt gegeten als ontbijt. We leggen uit wat fluff precies is.

7. Noten

Een zakje noten in je tas is de makkelijkste manier om een heerlijke dosis eiwitten binnen te krijgen. Ga voor een gemengde mix met eventueel wat gedroogd fruit erdoor als je een zoetekauw bent. Amandelen en pistachenoten bevatten de meeste eiwitten vergeleken met hun soortgenoten.

Go nuts! Dit zijn de 5 gezondste noten >

8. Chunky monkey

Time to get funky! Doe een banaan, één eetlepel (biologische) pindakaas en 250ml (soja) chocolademelk met wat ijsblokjes in de blender voor een tasty en eiwitrijke shake.

Zo houd je bananen langer goed >

9. Draagbare kaasplank

Wie houdt er niet van een lekker kaasplateau? Ga voor een travelsize variant: vul een bakje met een paar repen kaas, volkoren crackers en wat geroosterde amandelen of druiven. Instant luxe, gewoon uit je handtas.

10. Gekookt ei

Goedkoop, simpel en vol goede voedingsstoffen: een ei is één van de beste manieren om je dagelijkse dosis eiwit binnen te krijgen. Kook aan het begin van de week een aantal eieren en neem ze mee in een klein bakje voor een on-the-go snack. (Mocht je wel aan de lunchtafel belanden, snij je ‘m in plakjes voor op je boterham).

Advertentie - Lees hieronder verder