Dit is hoeveel cafeïne je kunt drinken zonder ongezond bezig te zijn

Zoveel ijskoffie, Red Bull, kopjes thee en espresso mag je op een dag hebben.

cafeïne
ELLE Eten

Wanneer je moe bent is een kop koffie vaak het eerste waar je naar grijpt. Die cafeïne helpt om vermoeidheid tegen te gaan. Top. Maar is cafeïne nu eigenlijk goed of slecht voor je? Het antwoord is simpel: beide.

De ups

Het regelmatig drinken van koffie zou ervoor zorgen dat je minder kans maakt op hart- en vaatziekten en diabetes type 2, en bovendien zou je geheugen op de lange termijn beter intact blijven. Het zou bovendien goed zijn voor je mentale gezondheid. Deze twee studies bewezen zelfs dat twee koppen koffie per dag zelfs de kans op zelfmoord zou verkleinen. Of dat ook echt door de koffie komt, of dat gelukkige mensen eenmaal vaker koffie drinken, is niet duidelijk, maar toch: wow. Komt nog eens bovenop dat deze studie bewijst dat koffiedrinkers überhaupt langer lijken te leven.

De downs

Alle goede gevolgen van koffie ten spijt: té veel koffie kent z'n nadelen. Je hebt bij zwangerschap een hogere kans op een miskraam, als je er stevig bij paft vergroot koffie je kans op longkanker en je krijgt bij te veel koffie - uiteraard - last van slapeloosheid. En dan kan koffie ook nog eens slecht zijn voor je cholesterollevels.

De conclusie

Hoe je cafeïne kunt drinken en wél de voordelen kunt pakken, maar niet de nadelen? Het is 't klassieke antwoord: door het met mate te drinken.

De meeste dokters adviseren om tussen de 100 en 300 milligram cafeïne per dag te drinken en zeker niet meer. Luister vooral ook naar je eigen lichaam, omdat iedereen weer anders reageert op de stof. Krijg jij na drie koffies trillende handen? Blijf dan gewoon bij twee.

Aangezien producten nog weleens verschillen in hoeveel cafeïne ze bevatten, zetten we ze op een rij. Dit zijn de bekendste soorten cafeïnehoudende dranken en hoeveel je daarvan per dag mag drinken.

Starbucks en dergelijke: anderhalve 'tall' van ongeveer 350 ml
Thee: ongeveer zes koppen zwarte thee van 350 ml
Coca-Cola: ongeveer 12 blikjes van 350 ml. Méga kanttekening: 12 blikjes mag je natuurlijk NOOIT drinken, want hoewel je dan binnen de cafeïnerichtlijnen blijft, krijg je bij twaalf blikjes véél te veel suiker binnen.
Red Bull: ongeveer vijf blikjes van 235 ml. Wat voor Cola geldt, geldt ook voor deze energiedrank.

Weet je dat ook weer.

Bron: ELLE

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Drinken