De 10 vruchten met de meeste én minste hoeveelheid suiker

Weet wat je eet.

Laten we beginnen met het feit dat 'natuurlijke' suiker beter is dan toegevoegde suiker (al is suiker gewoon suiker). Toch is het belangrijk om te weten wat je eet wanneer je een stuk fruit in je mond stopt. Hieronder staan 5 soorten fruit die heel veel suiker bevatten, en 5 soorten fruit die ontzettend weinig suiker bevatten. Altijd handig om te weten.

Hoog suikergehalte: lychees

Lychees
Maximilian Stock Ltd.Getty Images

Met 29 gram suiker per kop is dit exotische fruit praktisch een (natuurlijke) suikerbom. De reden dat het wel goed is om ze (met mate) te eten: je krijgt er wel 136 gram calcium mee binnen, dat is veel meer dan de ADH van 75 milligram.

Laag suikergehalte: avocado’s

Westend61Getty Images

We weten dat het niet het eerste stuk fruit is wat in je opkomt, maar een hele avocado bevat maar 1 gram suiker. Plus, je krijgt er veel gezonde vetten mee beginnen die je een verzadigd gevoel geven.

Hoog suikergehalte: vijgen

Lucia LambriexGetty Images

Vijgen zijn niet voor niets een delicatesse: 1 kop verse vijgen bevat 27 gram suiker, ofwel: zoveel als een snoepreep. Wel bevatten ze een hoge dosis vezels en kalium.

Laag suikergehalte: cranberries

Getty Images

Gebruik ze wat vaker in je smoothies: één kop van dit verse fruit bevat maar 4 gram suiker.

Hoog suikergehalte: mango

Getty Images

Ze zijn het optimale zomerfruit en elke kop bevat zo’n 23 gram suiker. Door meer dan een derde van je dagelijkse hoeveelheid vitamine A te bevatten, houdt die hoeveelheid je ogen wel gezond.

Laag suikergehalte: frambozen

Een waarlijk smoothie- en fruittaartingrediënt bevatten ze maar 5 gram suiker per kop. Bonus: ze bevatten meer vezels dan andere bessen, dus zit je er snel vol van.

Hoog suikergehalte: kersen

Getty Images

Een kop hele kersen (dus met pit) bevat zo’n 18 gram suiker. Geen wonder dat een zak kersen net zo lekker is als een zak snoep. Gelukkig zijn ze wel bevorderend voor je nachtrust.

Laag suikergehalte: bramen

Getty Images

Met 7 gram suiker per kop hoef je je geen zorgen te maken over een crash als je een bak bramen eet.

Hoog suikergehalte: druiven

Getty Images

Zowel rode als witte druiven bevatten 15 gram suiker per kop. De rode soort is ook rijk aan antioxidanten en beide soorten bevatten een bom aan vezels.

Laag suikergehalte: aardbeien

Getty Images

Eén kop verse aardbeien levert 7 gram suiker op en 85 milligram vitamine C – dat is meer dan de ADH van 75 milligram.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Eten & Drinken