Ontbijt! 6x inspiratie voor gezond broodbeleg

Voor deze boterhammen wil je opstaan.

image
Getty Images

Moeite met ’s ochtends uit bed komen? Dit is de ultieme tip: vind een ontbijt waar je naar uitkijkt. Dan kun je niet wachten om aan de keukentafel te zitten. Wij helpen je alvast op weg met deze zes ideeën voor lekker gezond broodbeleg. Die het overigens ook prima in de tupperwarebox voor lunch doen.

Geitenkaasspread met aardbei

Dat geitenkaas en aardbei een gouden combinatie zijn, heb je misschien al weleens in een salade geproefd. Ook op brood doen ze het goed samen. De aardbei is een goede vervanger voor zoet beleg, en de geitenkaas geeft iets meer pit in de ochtend. Besmeer je boterham met de geitenkaasspread en snij de aardbei in partjes. Verdeel deze over de spread en you’re good to go.

Pindakaas met banaan

Dit is de gezonde variant van een boterham met pindakaas en hagelslag. Nog steeds lekker zoet, maar wel een stuk verantwoorder. Besmeer je brood met pure pindakaas of een andere notenboter, en beleg dit vervolgens met plakjes banaan. Dit ontbijt kun je overigens beter niet de avond van tevoren klaarmaken: dan zit je ’s ochtends met bruine banaan.

Groentespread als broodbeleg

En dan hebben we het dus niet over hummus, want die kennen we allemaal wel. Er zijn inmiddels heel veel verschillende soorten groentespreads verkrijgbaar in de supermarkt, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf maken. Met groente naar keuze, een teentje knoflook en peper en zout maak binnen no-time een gezonde groentespread. Zo eet je meer groenten op een dag en het is bovendien ook nog eens ontzettend lekker.

Gegrilde groenten met feta

Naast groentespreads kun je natuurlijk ook gesneden groenten op brood doen. Om ze iets meer smaak te geven kun je ze het beste grillen. Ook hier bepaal je zelf welke groente je gebruikt. In combinatie met een witte kaas als feta maak je deze boterham extra lekker. De gegrilde groenten die je overhebt, kun je overigens ook weer gebruiken om een spread van te maken.

Zalm en komkommer

Vis is heus niet alleen lekker tijdens het avondeten. Juist door het op brood te doen, is het een snelle manier om de gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Met zalm in combinatie met komkommer en klein beetje zuivelspread maak je een simpele versie van de clubsandwich. Fris en een gezond beleg op brood. Wil je het grootser (en een tikkie minder gezond) aanpakken, dan kun je ook dit recept voor een klassieke zalm-clubsandwich maken.

Hüttenkäse met radijs

Met veel eiwitten en weinig vetten is hüttenkäse het perfecte beleg voor een gezonde boterham. Dankzij de neutrale smaak van de kaas is het met van alles te combineren, maar vooral belegd met radijsjes is het het proberen waard. Die zijn lekker pittig en geven veel smaak aan je brood. Zo is ontbijten (of lunchen) nooit meer saai.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Eten & Drinken