Diepvries, pot of vers: welke groenten zijn het gezondst?

Het antwoord zal je verrassen.

image
Getty Images

Daar sta je dan, midden in de supermarkt, met in je ene hand een zak verse sperziebonen, in de ander een zak met de ingevroren variant. Dan zie je de bonen ook nog eens in pot staan. Na veel wikken en wegen, neem je dan toch maar de verse mee. Groenten uit de vriezer of pot mogen dan handig zijn, verse groenten zijn de gezondste keuze, toch? Dat blijkt niet altijd zo te zijn.

Diepvries

Al zou je misschien anders denken, heeft het invriezen van groenten geen negatief effect op de voedingsstoffen die erin zitten. Wanneer groenten worden geoogst, verliezen ze al snel een deel van hun vitaminen en mineralen. Door ze zo snel mogelijk te blancheren en in te vriezen, blijven juist zo veel mogelijk van die stoffen behouden. Soms zelfs nog meer dan bij verse groenten, maar dat hangt af van hoe lang deze al in de supermarkt liggen. Diepvriesgroenten zijn dus zo gek nog niet.

Pot en blik

Ook groenten uit pot en blik blijken niet zoveel ongezonder te zijn dan verse groenten. Als je ze vergelijkt met onbewerkte groenten, bevatten de groenten in pot of blik evenveel voedingsstoffen. Maar er is een addertje.

Toevoegingen

Er is één ding dat zowel diepvriesgroenten als groenten in pot of blik ongezonder kan maken, en dat zijn extra toevoegingen. Aan groenten in pot of blik wordt vaak iets toegevoegd - is het geen zout, dan is het wel suiker. En dat maakt de boel dan wel weer ongezonder. Kies daarom voor groenten zonder toegevoegde suikers en met zo weinig mogelijk zout. Bij diepvriesgroenten is het een inkoppertje: daarbij sla je de crèmevarianten, zoals spinazie à la crème, liever over.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Eten & Drinken