Is groente uit blik of diepvries ongezonder dan vers?

Gaan we voor blik, pot, diepvries of liever vers?

gerelateerd
9 etenswaren met onvermoede poetstalenten
10x etenswaren die je nooit in je vriezer moet stoppen
6x foodseries die je gezien moet hebben op Netflix
Zo zorg je dat je minder suiker binnen krijgt
Getty Image

Het kopen van groente in blik, pot of uit de diepvries is een makkelijk idee, maar of we er nou echt goed aan doen, dat weten we vaak helemaal niet. Dus, hierbij het antwoord op je vraag. Kunnen we nou beter voor vers gaan, of houden we het gewoon lekker bij een pot?

10x ideale recepten voor in de vriezer >

BLIK, POT OF LIEVER VERS?
Groente of fruit dat uit een blik of pot komt, wordt meestal gelijk na de oogst verwerkt. Dit wordt gedaan door middel van het wecken van het voedsel, wat weer gedaan wordt zodat de producten veel langer houdbaar zijn. Daarentegen zijn de groentes die je naar jouw idee supervers koopt, meestal al wel even onderweg. Verrassend feitje, dus.

VOEDINGSSTOFFEN
De ingeblikte groentes zijn door het conserveren dus maar een uur of vijf blootgesteld aan zuurstof, waardoor ze wat betreft het vitamine- en mineralengehalte nauwelijks onderdoen voor verse groentes. Dit geldt ook voor diepvriesgroente. Ook die bevat evenveel voedingsstoffen als onbewerkte groente.

12x groente en fruit waarvan je waarschijnlijk niet wist dat het bestond >  

TOEVOEGINGEN
Wel wordt er vaak aan geconserveerde groentes zout toegevoegd om de smaak en structuur te verbeteren. Het zout dient daarnaast ook als conserveringsmiddel. Wie dus zijn zoutinname wil beperken kan wel beter voor verse groente gaan. Daarnaast wordt er ook vaak bij groente uit blik en pot suiker toegevoegd. Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat aan 46% van de geconserveerde groentes suiker is toegevoegd. Houd ook vooral je geld lekker in je zak, want de biologische en A-merken doen hier net zo goed aan mee.  

Om deze wetenschappelijke reden lust je geen spruitjes >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO