6 tips om de extra vakantiekilo’s tegen te gaan

Zo voorkom je dat je aankomt op vakantie. 

gerelateerd
Chocoladelettertest 2018: dit zijn de lekkerste letters
Waarom je groente en fruit zo snel mogelijk moet opeten
Waarom je thee met kaneel moet drinken bij kou
10 dingen die je beter niet in de koelkast kunt bewaren
Getty Images

Loop je daar maandenlang te zwoegen in de sportschool, beland je met je bikinibody in een all inclusiveresort. O jee, wat nou? Wel, met deze zes tips voorkom je dat je aankomt op vakantie en zijn de enige vakantiekilo’s die jij meeneemt, je eigen koffers.

1. Begin je dag rustig

Omdat je tijdens je vakantie met de lunch of het diner meer uitpakt dan je thuis normaal doet, is het slim om je dag mager te beginnen. Vermijd bijvoorbeeld koolhydraten in je ontbijt en zie je magere ontbijt als een vrijkaart voor een uitgebreider diner. Eet bijvoorbeeld één van deze recepten met Griekse yoghurt als ontbijt >

2. Eet exotisch fruit

Papaya, papaya, coconut, banana. Op de meeste zomerbestemmingen groeit het fruit om je heen aan de bomen en dat zijn vaak net even exotischere dingen dan je thuis bij de supermarkt vindt. Pluk je eigen fruit – mag ook van het buffet - voor een vullend ontbijtje mét voedingsstoffen, zonder al te veel calorieën.

3. Doe je eigen boodschappen

Door een voorraad gezonde dingen voor thuis aan te leggen, ben je minder snel geneigd om er op uit te gaan en een snelle, vette hap te nemen bij plotselinge trek. Neem tussendoortjes ook mee de deur uit, voor slimmer snacken onderweg. Gezond snacken doe je zo >

4. Blijf weg bij het buffet

Een buffet is een walhalla voor de veelvraat – voor je het weet ben je onderweg naar je tafel met een stapel pancakes, wentelteefjes, een omelet mét gekookt ei ernaast en een extra bordje bacon. Als ontbijt. De verleiding om dat niet te doen is te groot, dus is het slimmer om het buffet te vermijden. Zoek een plek op waar je ontbijt geserveerd wordt en eet ook je avondeten waar mogelijk à la carte.  

5. Ga niet alleen maar uit eten

Natuurlijk wil je tijdens je vakantie ook ’s avonds met de benen omhoog en is het fijn om op je vrije dagen het diner gewoon voorgeschoteld te krijgen. Maar probeer niet íedere dag buiten de deur te eten. Als thuiskok kun je jezelf beperken tot het gebruiken van gezondere ingrediënten en bovendien leer je ervan: door zelf te koken met de lokale keuken, kun je je favoriete buitenlandse gerechten er thuis ook in houden. 

Bewezen: word je van pasta eten nou wel of niet dik? >

6. Kies de juiste cocktails

We gaan je niet vertellen dat je de cocktailbar ook moet vermijden. Wel is het slim om te letten op wat er in je cocktail gaat: beperk suiker en siroop en ga voor een heldere mixdrank. En nee, een piña colada is niet gezond omdat er fruit in zit...

Oeps, toch te veel gegeten? Dit dieet blijkt het effectiefst voor snel afvallen >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO